اصرار بر یک تبصره نباید باعث اجرا نشدن مصوبه پارک حاشیه‌ای شود

بهاره آروین با تاکید بر اینکه اختلاف نظر در مورد یک تبصره با فرمانداری تهران سبب توقف اجرای کل مصوبه می‌شود، بیان کرد: آیا ابرام ما بر تبصره ۱۲ مصوبه پارک حاشیه‌ای به این می‌ارزد که مصوبه بازهم اجرا نشود؟

اعضای شورای شهر تهران در دویست و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران به بررسی نامه معاون استاندار و فرماندار تهران درخصوص مصوبه «تعيين نرخ عوارض پارك حاشيه اي در سال ۱۳۹۹ و تعيين ضوابط واگذاري بهره‌برداری از پاركينگ‌های عمومی شهرداری تهران» و گزارش کمیسیون تخصصی در این رابطه پرداختند.

یکی از اصلاحات مبنی بر حذف تبصره ۱۲ ذیل ماده ۲ این مصوبه بود که یکی از اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد این تبصره برخلاف نظر فرمانداری به قوت خود باقی بماند تا با رایزنی‌های بیشتر موافقت این نهاد جلب شود.

بهاره آروین در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اینکه بعد از اینهمه مدت ما بر مصوبه خود ابرام کنیم و از حذف تبصره ۱۲ خودداری کنیم، تنها سبب توقف اجرای کل مصوبه می‌شود. با توجه به اینکه مصوبه مربوط به بهمن سال گذشته است، آیا ابرام ما بر تبصره ۱۲ به این می‌ارزد که مصوبه بازهم اجرا نشود؟

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: ماده ۲ ناظر به این است که از ابتدای سال ۹۹ عوارض پارک حاشیه‌ای مطابق مفاد و تبصره‌های این ماده اجرایی شود. تبصره ۱۲ هم صرفا ناظر بر یک تخفیف است که اگر حذف شود هیچ تغییر مهمی ‌در مصوبه اتفاق نمی‌افتد. اگر این تبصره حذف شود چه اشکالی پیش می‌آید؟ به هر حال اصل ماده ۲ به قوت خود باقی می‌ماند. ادامه مطلب …

بلیت الکترونیک برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شد 

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با انتقاد از تخفیفاتی که برای کارت‌بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، گفت: ما برای تکریم هنرمندان و بعضی از دیگر اقشار تخفیف‌های خوبی در نظر می‌گیریم اما برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که نیازمندان واقعی هستند تنها ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم؛ درحالی که جایگاه اصلی تخفیف اینجاست.

بهاره آروین در دویست و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح «اصلاحيه ماده واحده مصوبه “نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران”» طی پیشنهادی اظهار داشت: در بند (یک) تبصره (یک) این طرح درجهت تکریم والدین و همسران شهدا و جانبازان ۲۵ درصد به آنها بلیت الکترونیک رایگان اختصاص داده شده است اما در بند (چهار) برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم. جایی که باید تخفیف دهیم اینجاست.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: فکر می کنم منطق تخفیفات این است که به نیازمندان کمک کرده باشیم؛ بنابراین بهتر است این درصدها را جا به جا کنیم.  ادامه مطلب …

پیگیری شفافیت مالی در شهرداری تهران

صدویکمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز سه‌شنبه مورخ ۹۹/۴/۲۴ به ریاست بهاره آروین و با حضور محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و مدیران کل معاونت مالی و اقتصاد شهری برگزار شد. عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با وجود هماهنگی‌های انجام شده در جلسه حضور نیافت.

در این جلسه، استدلال‌های اداره کل حقوقی شهرداری تهران مورد قبول قرار نگرفت و تذکر جدی درخصوص استنکاف از اجرای مصوبات قانونی شورای شهر تهران به این اداره کل داده شد. براساس این تذکر، در صورت عدم راه‌اندازی انجام الکترونیکی معاملات در شهرداری تهران (با توجه به استفاده کلانشهرهایی نظیر قم و کرمانشاه از سامانه ستاد)، موضوع از طرق قانونی پیگیری خواهد شد.

همچنین مقرر شد اطلاعات قراردادهای ملکی سال ۹۸ حداکثر تا یک ماه دیگر بر روی وبسایت شفاف منتشر شود. ادامه مطلب …

پیگیری ارتقای سامانه‌های نظارت مردمی

صدودومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند با موضوع «پیگیری ارتقای سامانه‌های نظارت مردمی» روز سه‌شنبه ۹۹/۴/۳۱ به ریاست بهاره آروین و با حضور مسعود حمزه‌ای، رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران و محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این جلسه مواردی همچون وضعیت ارتقای رویه‌ای و فنی سامانه ۱۸۸۸ و انتشار پیام‌های این سامانه، افزودن قابلیت‌های ثبت بازخورد و رویت وضعیت پیام در سامانه ۱۸۸۸، قابلیت ارجاع خودکار پیام‌های ۱۸۸۸ به نهادهای بالادست درصورت عدم پاسخگویی در برهه زمانی مشخص توسط سازمان‌‌ها و شرکت‌ها و ادارات ذی‌ربط پیگیری خواهد شد.

علاوه بر این، ارتقای رویه‌ای و فنی سامانه ۱۳۷، اجرایی شدن دسته‌بندی‌های آسان و راحت برای شهروندان در سامانه ۱۳۷ و در نظر گرفتن گروه موضوعات جدید مانند مناسب‌سازی برای جانبازان و افراد دارای معلولیت و همچنین قابل رویت نبودن سابقه پیام‌ها در سامانه ۱۳۷ درگاه تهران من علی‌رغم پیگیری‌های مکرر کمیته شفافیت از جمله موضوعاتی است که در این جلسه دنبال خواهد شد. ادامه مطلب …

چالش‌ها و موانع شفافیت

یکی از مهم‌ترین اهرم‌های مبارزه با فساد و رانت در یک سیستم، ایجاد شفافیت در آن است. اما در مسیر تحقق شفافیت ۳ دسته مانع و چالش وجود دارد که روند کار را مختل می‌کند.
دسته اول، چالش‌های اصطلاحا بوروکراتیک هستند که ناشی ازغلبه امر غیررسمی در سیستم دولتی و بوروکراتیک انجام کارهاست. این چالش‌ که منجر به ایجاد شکاف در میان رویه‌های انجام کار با قوانین و مقررات مصوب می‌شود، اصلی‌ترین مانع در مسیر تحقق شفافیت به‌حساب می‌آید. هنگامی که در یک سازمان نیت به ایجاد شفافیت شکل می‌گیرد، به‌دلیل اینکه رویه‌های آن متفاوت از قوانین مصوب و شامل رویه‌های غیررسمی ‌است، تحقق شفافیت که آشکارکننده چنین شکافی است، با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود. ادامه مطلب …

لزوم اطلاع شورا از معاملات اتوبوسرانی

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ضمن مخالفت با اعطای اختیار کامل به شهرداری برای انجام معاملات اتوبوسرانی تاکید کرد: شورا باید از معاملات اتوبوسرانی مطلع باشد.
بهاره آروین در دویست و بیست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل و توسعه ناوگان اتوبوسرانی» طی پیشنهادی گفت: اشکالی ندارد که به شهرداری مجوز انجام معاملات را بدهیم اما پیشنهاد من این است که برای این مجوز سقفی بگذاریم. ادامه مطلب …

انتشار اطلاعات ایمنی ساختمان‌های تهران تا پایان تابستان

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر از انتشار اطلاعات ساختمان‌های شهر تهران با کاربری عمومی تا پایان تابستان خبر داد.

بهاره آروین پیش از شروع دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: دی‌ماه سال گذشته شورای شهر تهران مصوبه‌ای را تحت عنوان الزام شهرداری به راه‌اندازی سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های شهر به تصویب رساند که طبق آن مقرر شد سامانه ظرف مدت چهار ماه راه‌اندازی شده و اطلاعاتش در اختیار شهروندان، مسئولان شهرداری و سایر واحدهای قضایی قرار گیرد.

او ادامه داد: اما بعد از حادثه حریق کلینیک سینا مطلع شدیم مصوبه تا حد مناسبی اجرایی شده است. در حال حاضر نسخه اولیه این سامانه برای کمیسیون‌ها و‌کمیته‌های مربوطه ارسال شده و ما در کمیته شفافیت و شهر هوشمند تلاش خواهیم کرد کلیه مشخصات ایمنی ساختمان‌هایی که آتش‌نشانی مورد پایش قرار داده، تا پایان تابستان منتشر شود. ادامه مطلب …

صدمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند به هفته آینده موکول شد

صدمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند با موضوع «پیگیری اقدامات انجام‌شده در معاونت معماری و شهرسازی در زمینه شفافیت و هوشمندسازی» به دلیل عدم امکان حضور مسئولان ذیربط در روز ۹۹/۰۴/۱۰ لغو و به هفته آینده موکول شد.

در جلسه روز ۹۹/۰۴/۱۷ اقدامات معاونت شهرسازی و معماری در خصوص هوشمندسازی صدور پروانه ساختمان و همچنین تکمیل اطلاعات پروانه‌های منتشرشده و بهبود شرایط و سهولت دسترسی شهروندان به اطلاعات حوزه شهرسازی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

متن کامل نامه تنظیم جلسه جایگزین

صدمین دستورجلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند 

فرایند هوشمندسازی صدور پروانه همچنان درجا می‌زند

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با گلایه از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: ۳ سال است فرایند هوشمندسازی صدور پروانه درجا می‌زند در حالی که بیشترین گلایه مردم از شهرداری در همین حوزه است.

بهاره آروین عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس ضمن گلایه از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: شورای شهر پنجم از ابتدای کار خود در راستای تسریع و تسهیل فرایند صدور پروانه، هوشمندسازی و تمام الکترونیک کردن فرایند و اصلاح و کاهش مراحل آن را در قالب چند مصوبه مورد مطالبه قرار داد اما در فاز اجرا شاهد مقاومت از سوی معاونت ذی‌ربط هستیم.

وی یکی از گلایه‌مندی‌های بزرگ مردم از مجموعه شهرداری را کندی و بوروکراسی موجود در فرایند صدور پروانه دانست و تصریح کرد: متاسفانه شرایط موجود به گونه‌ای است که مراجعین حتی برای یک دستور نقشه ساده مجبورند ماه‌های طولانی در پله‌های شهرداری پایین و بالا بروند و تعداد زیادی امضا جمع کنند!

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قرار نیست شهرداری به جای راه‌اندازی کار مردم به صورت قانونی، خود به مانعی بزرگ بر سر راهشان تبدیل شود، تصریح کرد: شورای شهر تهران از ابتدا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری را موظف ساخت در ارتباط با اصلاح و هوشمندسازی فرایند صدور پروانه یک لایحه به شورا ارائه کند اما متاسفانه با گذشت سه سال هنوز خبری از لایحه نیست!  ادامه مطلب …

شهردار تهران به بهانه‌تراشی‌های مجموعه خود در اجرای مصوبات حوزه شفافیت مالی پایان دهد

متن تذکر بهاره آروین در دویست و بیست و سومین صحن علنی شورای شهر تهران:

 

به شهردار تهران در خصوص عدم اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در حوزه شفافیت مالی تذکر می‌دهم.
پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، تحقق شفافیت و جلوگیری از فساد مالی در شهرداری تهران را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و مصوبات متعددی نیز در این خصوص به تصویب رسانده است اما شهرداری تهران به انحای مختلف در اجرای این مصوبات کوتاهی کرده است. عدم اجرای مصوبات شورای شهر در حوزه مالی به سه شیوه اتفاق افتاده است:
اول، شهرداری تهران به‌صورت غیرقانونی از اجرای مصوبات قانونی شورای اسلامی شهر تهران استنکاف می‌کند، خود را بالاتر از شورای اسلامی شهر تهران و سایر نهادهای قانونی قرار می‌دهد و درباره قانونی بودن یا نبودن مصوبات شورا اظهارنظر می‌کند. نامه شماره ۳۰/۱۳۸۳۵۳۶ مورخ ۲۸/۱۱/۹۸ شهرداری تهران در خصوص راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر و همچنین نامه شماره ۱۶۰/۳۴۶۱ مورخ ۹۹/۰۳/۰۳ در خصوص مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» مشخصا استنکاف ناموجه شهرداری از اجرای مصوبات شورا به بهانه مغایرت با مفاد قوانین بالادستی است که پس از ماه‌ها تاخیر در در اجرای مصوبه و پس از اتمام مهلت قانونی شهرداری در اجرای مصوبه، به شورا اعلام شده است. این درحالی است که مطابق با ماده ۹۰ قانون وظایف، اختیارات و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اصلاحات بعدی آن، تنها مرجع تشخیص مغایرت مصوبات شورا با قوانین موجود، هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری است و لاغیر؛ به خصوص استنکاف مجری مصوبات یعنی شهرداری تهران به بهانه مغایرت مصوبات با قوانین، به هیچ‌وجه قابل پذیرش نبوده و قابل پیگرد قانونی است.

ادامه مطلب …