ضرورت تحلیل چرایی شکست برنامه پنج ساله دوم

در هفتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند در روز یک‌شنبه (۹۶/۹/۱۹) گزارش عملکرد برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی مورد بررسی کارشناسان کمیته قرار گرفته بود. در هشتمین جلسه کمیته که در روز شنبه (۹۶/۹/۲۵) به ریاست بهاره آروین و با حضور آقای میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری و آقای فرجود سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و کارشناسان کمیته برگزار شد، جمع‌بندی حاصل از جلسه قبل با مسئولین ذیربط در میان گذاشته شد.

در این جلسه معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات همسو با جمع‌بندی کمیته شفافیت و شهر هوشمند معتقد بودند برنامه پنج‌ساله دوم در حوزه هوشمندسازی به اهداف خود نرسیده است. در این جلسه مهم‌ترین دلایل محقق‌نشدن اهداف و همچنین رویکرد مورد نیاز در برنامه سوم مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در جمع‌بندی نهایی، کمیته شفافیت و شهر هوشمند به معاونت برنامه‎‌ریزی پیشنهاد کرد از برنامه دوم و چرایی شکست آن به راحتی عبور نکنند و در این راستا، گزارش‌های تحلیلی و آسیب‌شناسانه هم به صورت کلی و هم به صورت جزیی در حوزه‌های ماموریتی خاص تهیه شود و راهبردهای برآمده از این گزارش‌ها در تدوین برنامه پنج ساله سوم مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین پیشنهاد شد در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات جلسه‌ای با هریک از معاونت‌های این سازمان برگزار شود تا هر کدام اعلام کنند در حال حاضر مشغول پیشبرد چه اهدافی هستند و آسیب‌شناسی آنها از برنامه‌ای که چهارسال مشغول اجرای آن بودند چیست؛ زیرا برنامه دوم را خودِ سازمان‌های مجری نوشته بودند و مهم است بررسی شود که تفاوت برنامه نوشته‌شده و اقداماتِ واقعا در دست انجام چیست و چطور اهدافی قابل‌قبول، به تعدادی عدد و رقم‌های نادقیق و نامرتبط در گزارش‌های عملکرد برنامه تبدیل می‌شود بدون این‌که کوچکترین قدمی در راه پیشبرد اهداف برنامه برداشته شده باشد.

اگر بخواهیم برنامه پنج ساله سوم، در سال آخر برنامه به سرنوشتی مشابه برنامه پنج‌ساله دوم دچار نشود، پژوهش دقیق و آسیب‌شناسانه در مورد چرایی شکست برنامه پنج‌ساله دوم و پاسخ به سوالات پیش‌گفته ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *