جزئیات طرح جدید ترافیک

امروز یک‌شنبه (۹۶/۱۰/۲۴) یک فوریت لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و این بدان معناست که این لایحه پس از بررسی کارشناسی در کمیسیون‌های شورا، به زودی در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

متن این لایحه (+) به همراه گزارش توجیهی هم‌اکنون در ضمائم دستور جلسه سی‌وهفتم در سایت شورای شهر تهران قابل دسترسی است

هدف اصلی این طرح حذف رانتی است که برای سی و چند سال بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ و قاعده شفاف و مشخصی در اختیار تعدادی محدود برای استفاده انحصاری از محدوده‌های مرکزی شهر قرار داشته است. به نظر می‌رسد مسئولیت شهروندی ایجاب می‌کند تمام شهروندان دغدغه‌مند و متخصص، متن این لایحه را مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار داده تا هدف ارزشمند طرح با کمترین اشکال و آسیب محقق شود. از تمام شهروندان دعوت می‌شود با هدف این طرح برای حذف رانت و فساد همراه شده و با انتشار و انتقال نظرات‌ کارشناسی و تخصصی‌شان در مورد این لایحه و پیشنهادات اصلاحی‌شان به اعضای شورای شهر، زمینه تصویب و اجرای کم‌نقص این لایحه را فراهم کنند.

سایت شهرداری تمام شیشه‌ای به آدرس mglassy.ir و ای‌میل arvin-b@tehran.ir آماده دریافت نظرات کارشناسانه و تخصصی همه شهروندان در مورد این لایحه است.

1 پاسخ
  1. آرش
    آرش میگه:

    به نام رانت به و كام پورشه سواران ميلياردر …

    اين روزها حتي اتفاقات بد هم هميشه با شعارهاي خوب شروع مي شوند. شهرداري اگر واقعا به فكر مردم است ابتدا حمل و نقل همگاني را در حد اندازه كلانشهر تهران تدارك ببيند سپس در پي محدودسازي مردم باشد. اگر مترو و بي آرتي به همه جا كشيده شود چه كسي واقعا دلش مي خواهد ماشينش مستهلك شود يا در خطر تصادف قرار بگيرد؟ مقايسه كميت در سيستم حمل و نقل همگاني تهران با ديگر كلانشهرهاي مطرح دنيا كه اغلب مورد استناد قرار مي گيرند شايد در درك بهتر اولويتها مفيد باشد.
    عده زيادي هستند كه مي گويند شهر تهران دارد هزينه تجربه بد آقاي پورسيدآقايي در سازمان راه آهن را مي دهد و او مي خواد به هر قيمتي كه شده خود را ثابت كند. اين نگراني وجود دارد كه همان نگاه عجولانه كه در وزارت راه فاجعه آفريد با زندگي ميليونها شهروند پايتخت نيز بازي كند.
    فراموش نشود كه بخشي از معضلات فعلي هسته مركزي شهر نتيجه اقدامات غلط گذشته است. اقداماتي كه شايد در زماني به عنوان راه حل موقتي براي عبور از بحران معقول مي نمود ولي زماني كه از حالت موقت خارج و تبديل به رويه شد باعث به وجود آمدن بخش اعظم مشكلاتي شد كه اكنون با آن دست به گريبانيم. مثال واضح و شفاف آن همين معضل موتورسيكلت است كه مولود طرح ترافيك مي باشد. طرح ترافيك با دو هدف روانسازي ترافيك و كاهش آلودگي هوا در زماني ايجاد شد كه خودروها هنوز كاربراتوري بودند. در آن زمان آلايندگي موتورسيكلت اهميتي نداشت لذا در محاسبات ديده نشد. همه اعتبارات صرف ساماندهي و انضباط بخشي به خودروهايي شد كه جنبه درآمدزايي هم داشتند و موتورسيكلت مغفول ماندو اين مغفوليت باعث شد مردم زيادي به دلايل مختلف به آن روي بيارند. وفتي خودروها انژكتوري شدند باز موتورسيكلتها مغفول ماندند و اكنون در حاليكه آلايندگي يك موتورسيكلت حدود ۴ برابر يك خودروست هنوز هيچ طرح عملياتي موفقي از شهرداري براي مهار اين وسيله نمي بينيم و باز مانورها روي خودرو است.
    اين بار با شعار به ظاهر زيباي مبارزه با رانت ولي در عمل رانت نامرئي ديگري براي طبقه مرفه جامعه ايجاد مي شود. طرح ترافيك جولانگاه آقازاده هاي پورشه سوار …. اگر شهرداري تا به ديروز متهم به تراكم فروشي بود از فردا متهم به خيابان فروشي هم خواهد شد.
    جالب اينكه هيچ كدام از افرادي كه اين طرح را آماده كرده اند خودشان يا نزديكانشان در محدوده طرح زندگي نمي كنند.
    شوراي شهر بر شهرداري تكليف كند كه توسعه كمي ناوگان حمل و نقل عمومي انبوه بر (مترو و بي آر تي) را در اولويت كارها قرار دهد بزرگترين خدمت را به شهروندان كرده ايد. اجازه دهيد ابتدا زيرساختها مهيا شود بعد فكر محدودسازي باشيد تا يك فرقي با آقاي احمدي نژاد داشته باشيد كه قيمت سوخت را بالا برد بدون اينكه ناوگان حمل و نقل عمومي را متناسب توسعه دهد.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *