یک دعوت واقعی: درباره انتشار عمومی لایحه بودجه شهرداری تهران به صورت استاندارد و قابل تحلیل

?دعوت از متخصصان و درخواست از شهروندان برای نقد و ارزیابی لایحه بودجه، شعاری توخالی و درخواستی بر روی کاغذ باقی خواهد ماند اگر ابزار لازم برای ارزیابی و تحلیل فراهم نباشد. شهرداری تهران برای اولین‌بار، لایحه پیشنهادی بودجه به شورای اسلامی شهر تهران را در قالبی استاندارد و قابل تحلیل بر روی سایت شهرداری تهران منتشر کرده است: https://goo.gl/hqUeHs به گونه‌ای علاوه بر ارایه گزارش در قالب نمودارهای تصویری ساده‌فهم، امکان دریافت داده‌ها در قالب فایل excel و انجام بررسی‌های تخصصی‌تر نیز وجود دارد.

?می‌شد آن‌چنان‌که در ایران رسم است، لایحه بودجه در قالب فایل PDF چندصد صفحه‌ای منتشر شود به گونه‌ای که انجام ساده‌ترین تحلیل‌ها با صرف ساعت‌ها زمان امکان‌پذیر شود اما شهرداری تهران با ارتقای استاندارد شفافیت انتشار بودجه در ایران نشان داد که دعوتش از شهروندان و متخصصان برای نقد و ارزیابی لایحه بودجه دعوتی واقعی است. شهرداری تهران با برقراری دسترسی عموم شهروندان به داده‌های بودجه در قالبی استاندارد و قابل‌تحلیل نشان داد که فراهم کردن امکان مشارکت شهروندان در ارزیابی، نقد و ارایه راهکارها و سیاست‌گذاری‌های پیشنهادی، نه یک ژست مد روز بلکه نشانی از پایبندی واقعی مدیریت شهری جدید در تهران به رویکرد مدیریت مشارکتی است.

?امیدوارم این اقدام تحسین‌برانگیز شهرداری تهران در انتشار عمومی لایحه بودجه به صورتی استاندارد و قابل تحلیل، الگوی دیگر نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی در ایران قرار گیرد تا به جای انتشار بودجه در قالب فایل‌های غیرقابل استفاده چندصدصفحه‌ای pdf، داده‌های بودجه را در قالبی استاندارد و قابل‌ تحلیل برای متخصصان و شهروندان منتشر کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *