اتصال دو سامانه ۱۳۷ و سامن (گزارش جلسه)

سی‌وچهارمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۷/۴/۲۳ به ریاست دکتر بهاره آروین و با پیگیری دو دستور جلسه برگزار شد.

بخش اول جلسه با حضور جناب آقای موسوی لاری، مدیرکل هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، نمایندگان سازمان بازرسی و فاوا و نیز راهبران دو سامانه سامن شهر و ۱۳۷ به موضوع بررسی اتصال این دو سامانه به یکدیگر اختصاص یافت.

«سامانه مکان‌مند نگهداشت شهر» یا به‌اختصار سامن شهر، با هدف نظارت و کنترل بر کارها و وظایف ناظرین و پیمانکاران امور اجرایی در حوزه نگهداشت شهری راه‌اندازی شده است و تابه‌حال گزارش‌دهی از طریق این سامانه درباره مشکلات پیش‌آمده در سطح شهر، توسط کارکنان شهرداری انجام می‌گرفته است. هدف از طرح موضوع اتصال دو سامانه سامن شهر و ۱۳۷ آن است که ازاین‌به‌بعد هر دو مرحله اعلام مشکلات در امور مربوط به حوزه نگهداشت شهری و اطمینان از رفع آن‌ها توسط شهروندان انجام گیرد.

در حال حاضر، مواردی که شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ اطلاع می‌دهند، با نظر کارشناس، یا در دسته فوریت‌های شهری قرار می‌گیرند و پیگیری آن‌ها به تیم فوریت‌های ۱۳۷ محول می‌شود، و یا در دسته معضلات شهری قرار می‌گیرند و جهت اقدام، به مسئولین منطقه ارجاع می‌شوند. در سامانه سامن نیز، ثبت مشکل توسط کارکنان شهرداری انجام شده و به صورت الکترونیکی به پیمانکار مربوطه در سطح منطقه ارجاع می‌شود.

با توجه به شباهت در گردش کار دو سامانه در مورد ثبت معضلات شهری و ارجاع و پیگیری توسط مسئولین منطقه دو پیشنهاد مطرح شد. پیشنهاد اول: سامانه ۱۳۷ به عنوان درگاه ارتباطی شهروند حفظ شود اما مواردی که شهروند از طریق ۱۳۷ اطلاع می‌دهد و در دسته فوریت‌های شهری قرار نمی‌گیرد به سامانه سامن ارجاع داده شود تا در گردش کار سامن شهروندی قرار گرفته و پس از رفع معضل نیز اطلاعات مربوطه برای شهروند ارسال شود. پیشنهاد دوم: با توجه به برنامه بلندمدت‌تر سازمان فاوا برای تبدیل سامانه «تهران من» به درگاه ارتباطی واحد شهروندان در تمامی امور مربوط به شهرداری، در این سامانه بخشی نیز برای اعلام مشکلات شهری توسط شهروندان در نظر گرفته شود تا پس از ثبت مشکل، ارجاع و پیگیری از طریق گردش کار در سامانه‌های ذیربط انجام شود.

در نهایت مقرر شد که سازمان فاوا ظرف مدت دو هفته، امکان و مدت‌زمان لازم برای انجام هر دو طرح را بررسی و به کمیته اعلام کند تا هدف اطلاع و اطمینان از رفع مشکلات توسط شهروندان به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با عملیاتی کردن پیشنهادات پیش‌گفته به انجام رسد.

بخش دوم جلسه با حضور جناب آقای شهیدی‌پور، مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران و معاونان ایشان به موضوع برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه مدیریت و کنترل پروژه اختصاص یافت.

پیرو بررسی‌های پیشین کمیته در جلسه ۹۷/۴/۱۶ و پیشنهاد کمیته مبنی‌بر انتشار عمومی اطلاعات پروژه‌های غیرمستمر (احداثی) شهرداری در سال ۹۷ در وبسایت شفاف، در این بخش از جلسه توافق شد تا انتشار اطلاعات پروژه‌های احداثی شهرداری تهران در سال ۹۷ شامل عنوان پروژه، کد پروژه، واحد سازمانی، تاریخ شروع، اعتبار مصوب و اعتبار تخصیص‌یافته سال، پیشرفت فیزیکی کل پروژه از ابتدا تاکنون، آدرس و جانمایی GIS پروژه، آخرین تصاویر، و تعهدات و قراردادهای منعقد شده ذیل پروژه در سال ۹۷، در دستور کار قرار گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *