بررسی عملکرد نهماهه کمیته شفافیت و شهر هوشمند (گزارش جلسه)
جلسات سیوهفتم و سیوهشتم کمیته شفافیت و شهر هوشمند در روزهای ۹۷/۵/۹ و ۹۷/۵/۱۳ بهصورت درونی و با موضوع بررسی عملکرد نهماهه کمیته از زمان تشکیل تا کنون و برنامهریزی و اولویتبندی برای اقدامات آتی برگزار شد.
از مهمترین اولویتهای کمیته در ادامه فعالیت خود، نظارت بر حسن اجرای طرحهای تصویبشده (طرح «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری») و طرحهای درحالتصویب (طرح «مدیریت تعارض منافع» و «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی») کمیته است.
پیگیری شفافیت بیشتر بودجه شهرداری با انتشار اطلاعات تخصیص بودجه، ارتقای عملکرد سامانههای نظارت همگانی ۱۳۷ و ۱۸۸۸، انتشار عمومی بخشی از اطلاعات سامانه کنترل پروژه، تحقق پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی تا پایان تابستان و اجرای پروژه پژوهشی «تدوین شاخص شفافیت در شهرداری تهران»، از جمله پروژهها و اقدامات دردستانجام کمیته هستند که درباره اولویت و نحوه پیشبرد آنها گفتوگو شد.
علاوهبرآن، تمامالکترونیکی کردن فرایندهای مربوط به دریافت خدماتی که هماکنون توسط دفاتر خدمات الکترونیکی ارائه میشوند نیز بهعنوان یک اقدام جدید، تعریف و در دستور کار کمیته قرار گرفت. منظور از این اقدام آن است که متقاضیان خدمات مختلف از شهرداری تهران اعم از تقاضای دریافت پروانه، پایانکار، استعلام و… بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر مزبور، شخصا مراحل مختلف مربوط به دریافت خدمات مورد نیاز خود را از طریق وبسایت شهرداری تهران و بدون هیچگونه مراجعه حضوری طی کنند. این اقدام، علاوهبر افزایش رضایت، کارامدی و کاهش هزینههای ارائه خدمات، زمینه شکلگیری فساد ناشی از وابستگی انجام فرایندها به عوامل انسانی را نیز از بین میبرد. با توجه به آنکه غالب مراجعات شهروندان به شهرداری بهمنظور دریافت پروانه، پایانکار و استعلامهای مختلف است، این اقدام میتواند تاثیر مثبت محسوسی بر رضایت شهروندان به دنبال داشته باشد.
تثبیت و پایدارسازی تغییرات صورتگرفته در حوزه شفافیت در شهرداری تهران و حساس کردن افکار عمومی و بهطور خاص بدنه دانشگاهی نسبت به دادههای انتشاریافته و ترغیب به استفاده از آنها، محور مهم دیگری بود که در این دو جلسه به آن پرداخته شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
دوست دارید به بحث ملحق شوید؟Feel free to contribute!