پیگیری تحقق شفافیت در سازمان املاک و مستغلات (گزارش جلسه)
شصتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شنبه ۹۷/۱۱/۲۷ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای هاشمی، ریاست شورای شهر، جناب آقای میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، جناب آقای کرداری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات، جناب آقای فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نمایندگان معاونت مالی در محل سازمان املاک و مستغلات برگزار شد.
در این جلسه، ضمن بازدید از مخزن اطلاعات و اسناد سازمان املاک، اقدامات سازمان دررابطهبا اجرای مصوبه «ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه» (+) و همچنین گزارش پیشرفت از اجرای مصوبات جلسات پیشین کمیته شفافیت با سازمان (اینجا و اینجا را نگاه کنید) مورد بررسی قرار گرفت.
مصوبه «ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه» در سال ۹۵ به تصویب شورای شهر رسیده و سازمان املاک را به ساماندهی اطلاعات مربوط به املاک شهرداری تهران ملزم نموده است. بنابر گزارش سازمان املاک، برخی از بندهای آن مانند اسکن و آرشیو اسناد کلیه املاک شهرداری بهطورکامل محقق شده است، و برخی دیگر، مانند مشخص کردن تکلیف توافقات معوقه با سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی در حال پیگیری است.
اگرچه اسناد تمامی املاک شهرداری که در حدود ۶۰هزار ملک را شامل میشوند در سامانه جامع املاک اسکن و آرشیو شده است اما فرآیند تکمیل و تایید اطلاعات این املاک از جمله اطلاعات جانمایی آنها بر روی نقشه اطلاعات مکانی تهران طی نشده است و به همین دلیل گزارشگیری از وضعیت بهرهبرداری و انجام عملیات مالی بر روی آنها با محدودیت مواجه است. در این راستا مقرر شد سامانه جامع املاک بهنحوی ارتقا داده شود تا امکان گزارشگیری از اطلاعات تمامی املاک شهرداری در هر مرحلهای از فرایند ثبت و تایید اطلاعات که باشند فراهم گردد.
به گزارش سازمان املاک، درمجموعْ ثبت و تکمیل اطلاعات مربوط به ۴۹۸۲ ملک اختصاصی (اعم از زمین، ساختمان، آپارتمان، متروکه، …) در سامانه جامع املاک نهایی شده است اما ثبت اطلاعات املاک عمومی با پیچیدگی بیشتری روبهرو بوده است چراکه بسیاری از آنان بهصورت معبر عمومی (بزرگراه، پیادهرو، …) درآمدهاند و احصاء و جانمایی پلاک ثبتی ملکی که قبلا در آن محل واقع بوده دشوارتر است. دراینرابطه سازمان املاک به همکاری سازمان فاوا، اقدام به جانمایی این املاک تملک شده بر روی نقشه اطلاعات مکانی تهران کرده و در همین راستا، انعقاد تفاهمنامهای با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در دستور کار داده تا سازمان ثبت برمبنای جانمایی این املاک بر روی نقشه، مالکیت آنها را به نام شهرداری تهران ثبت کند و بدین شیوه شهرداری از پرداخت چندباره وجه در قبال این املاک بهواسطه ادعای مالکیت مالک قبلی در محاکم قضایی معاف شود.
همچنین در مورد گزارش حدود دوهزار ملک که در دورههای پیشین با استناد به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری بهرایگان دراختیار اشخاص، موسسات و نهادهای گوناگون گذاشته شده بودند و در دوره اخیر مورد کشف و رصد قرار گرفتهاند، تطابقِ مورد استفاده آنها با موارد ذکرشده در این بند از قانون شهرداری مورد بررسی قرار گرفته است و برمبنای نتایج این بررسی، تخلیه ۷۵۱ ملک که موارد استفاده انحراف از موضوع بند ۶ داشته است، در دستور کار سازمان املاک قرار گرفته است. در مورد مابقی این املاک نیز مقرر شد بر مبنای مصوبه مهرماه ۹۶ شورای شهر، لیست این املاک جهت تصمیمگیری شورا هرچه سریعتر به شورای شهر ارسال شود.
همچنین بنابر گزارش ارایه شده در این خصوص، اطلاعات ۹۰۰ ملک از این دوهزار ملک در سامانه جامع املاک ثبت شده و ثبت اطلاعات مابقی آنها نیز در دست انجام است. دراینرابطه مقرر شد حداکثر تا پایان سال ۹۷، اطلاعات کلیه این املاک بهطورکامل در سامانه جامع املاک ثبت شود.
موضوع دیگر مورد بحث در این جلسه، یکسانسازی فرم ارزیابی قیمت املاک و همچنین فرم قراردادهای اجاره بود. باتوجهبه اقدامات انجامگرفته تابدینجا و فراهم شدن زیرساختهای سیستمی انجام ارزیابی و عقد قرارداد اجاره از طریق سامانه جامع املاک، مقرر شد از نیمه اسفندماه، این زیرسیستمها مورد استفاده قرار بگیرند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
دوست دارید به بحث ملحق شوید؟Feel free to contribute!