پیگیری شفافیت در حوزه مالی و املاک شهرداری تهران (گزارش جلسه)

شصت‌وهشتمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۲/۱۴ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای امامی، معاون محترم مالی و اقتصاد شهری و مدیران کل ذی‌ربط در حوزه مالی، جناب آقای کرداری، مدیرعامل محترم سازمان املاک و مستغلات و جناب آقای فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد و اقدامات معاونت مالی و اقتصاد شهری در خصوص اجرای مصوبات مربوط به برقراری شفافیت مالی در شهرداری تهران مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

*

در این جلسه، حسن اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری» در دو بخش مورد پیگیری قرار گرفت.

بخش اول به وضعیت راه‌اندازی سامانه قراردادها در واحدهای شهرداری تهران اختصاص یافت. راه‌اندازی سامانه قراردادها در واحدهای شهرداری از آن جهت واجد اهمیت است که امکان ثبت باگردش اطلاعات قراردادها در سامانه قراردادها و انتشار سیستماتیک اطلاعات قراردادهای کلان از طریق وبسایت شفاف را فراهم می‌کند.

تابدین‌جا امکان ثبت باگردش اطلاعات مناقصات در سامانه قراردادها برای مناطق ۲۲گانه و تعدادی از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری فراهم شده است و اطلاعات مناقصات بالای ۲۵۰ میلیون تومان ثبت‌شده در سامانه قراردادها از طریق وبسایت شفاف انتشار عمومی یافته است. امکان ثبت اطلاعات مزایدات نیز در مناطق ۲۲گانه و برخی سازمان و شرکت‌های تابعه راه‌اندازی شده است.

در جلسه شنبه ۹۸/۲/۱۴ مقرر شد تا امکان ثبت باگردش اطلاعات مناقصات در سامانه قراردادها برای سازمان‌ها و شرکت‌های باقی‌مانده، ثبت باگردش مزایدات و قراردادهای مشارکتی، نیابتی و کارگزاری در این سامانه برای کلیه واحدهای شهرداری و ثبت باگردش قراردادهای ملکی اعم از خرید، فروش، اجاره و تهاتر در سامانه قراردادها برای سازمان املاک و مستغلات و مناطق ۲۲گانه شهرداری حداکثر تا پایان بهار ۹۸ محقق شود و هم‌زمان با برقراری این امکان، اطلاعات ثبت‌شده از قراردادهای مزایده‌ای و مشارکتی در سامانه قراردادها نیز از پایان اردیبهشت‌ماه روی وبسایت شفاف انتشار عمومی یابد.

بخش دوم پیگیری حسن اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری» به تکلیف شهرداری تهران به پیاده‌سازی فرایند کلیه معاملات در قالب «سامانه جامع معاملات» و انجام الکترونیکی کلیه معاملات از طریق این سامانه اختصاص یافت.

باتوجه‌به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، در جلسه شنبه ۹۸/۲/۱۴ مقرر شد تا راه‌اندازی تالار آگهی‌های مناقصات و مزایدات به‌عنوان بخشی از فرایند انجام الکترونیکی معاملات تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۸ انجام گیرد. همچنین مقرر شد تا معاونت مالی در تعامل با سازمان فاوا، به برطرف کردن موانع موجود در پیاده‌سازی الکترونیکی کامل فرایند انجام معاملات ازجمله چالش تعریف امضای الکترونیکی اقدام نموده و برنامه زمان‌بندی خود برای راه‌اندازی کامل و رونمایی از سامانه جامع معاملات تا پایان تیرماه را به کمیته شفافیت ارائه دهد.

*

در بخش دیگری از جلسه شنبه ۹۸/۲/۱۴ به شفافیت حوزه املاک شهرداری تهران پرداخته شد.

دراین‌رابطه مقرر شد تا شهرداری تهران در اجرای تبصره بودجه سال ۹۸ و حداکثر تا پایان بهار ۹۸، اطلاعات املاکی را که با استناد به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری، به‌رایگان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است، پس از اطلاع‌رسانی به دریافت‌کنندگان این املاک، از طریق وبسایت شفاف انتشار عمومی دهد.

همچنین جهت تسریع در جامعیت‌بخشی به بانک اطلاعات املاک شهرداری تهران مقرر شد که حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۸، اتصال سیستمی سامانه جامع مالی به سامانه جامع املاک برقرار شود به‌نحوی که هر عملیات مالی روی املاک شهرداری تهران در سامانه جامع مالی، مشروط به آن شود که اطلاعات  املاک مربوطه قبلا در سامانه جامع املاک ثبت شده باشد.

*

ارتقای شفافیت عملکرد مالی شهرداری تهران موضوع بخش دیگری از این جلسه بود.

به منظور اجرای بندی از ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی که شهرداری تهران را مکلف به انتشار صورت‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌کند، مقرر شد تا معاونت مالی و اقتصاد شهری گزارشی از وضعیت صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سازمان‌ها و شرکت‌ها از سال ۹۵ به بعد و وضعیت حسابرسی آن‌ها توسط حسابرس منتخب شورا یا حسابرس خود سازمان و همچنین وضعیت انتشار آن‌ها در سامانه کدال را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

همچنین مقرر شد تا اداره کل خزانه‌داری حداکثر ظرف مدت دو هفته، گزارشی از میزان انواع دیون پرداخت‌شده در دوره جدید مدیریت شهری به بانک‌ها، پیمانکاران، تامین اجتماعی، اداره مالیات و احکام قضایی به شورای شهر تهران ارائه نماید. به‌علاوه در این گزارش مشخص نماید که پرداخت به کدام پیمانکاران و به چه نحوی (نقد یا غیرنقد) صورت گرفته است.

موضوع دیگر مورد بحث در این بخش از جلسه، شفافیت‌بخشی به نحوه پرداخت اعتبار به واحدهای شهرداری تهران به تفکیک ردیف‌های تعریف‌شده بودجه بود.

باتوجه‌به اینکه تا پیش از پایان هر سال مالی و تایید کلیه اسناد هزینه، مشخص نمی‌شود که مبالغ پرداخت‌شده به واحدهای شهرداری تهران روی چه ردیف‌هایی از بودجه هزینه شده‌اند، مصوبه دیگر جلسه شنبه ۹۸/۲/۱۴ آن بود که اداره کل خزانه‌داری پایان خردادماه ۹۸، در گزارشی به شورای شهر تهران اعلام کند که در پرداخت اعتبار به واحدهای مختلف شهرداری تهران، برای هر ردیف بودجه چه میزان اعتبار را به‌طور علی‌الحساب در نظر گرفته است.

در رابطه با انتشار عمومی اطلاعات کمک‌های شهرداری تهران به اشخاص حقوقی که بر طبق ماده ۱۳ مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» شهرداری ملزم به انتشار عمومی آن شده است نیز مقرر شد معاونت مالی ظرف مدت یک ماه، برنامه خود برای اجرای این بند از مصوبه را به شورای شهر تهران ارائه کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *