انتشار اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری (گزارش جلسه)
چهلودومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۷/۶/۱۷ به ریاست دکتر بهاره آروین برگزار شد.
در بخش اول جلسه، و با حضور جناب آقای کریمی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران و نمایندگان سازمان فاوا به موضوع «انتشار عمومی اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان شهرداری» و رویههای جاری در رابطه با ثبت اطلاعات در سامانه نظارت بر سفرهای خارجی پرداخته شد.
انتشار عمومی اطلاعات این سامانه، جدای از آنکه بهطورکلی از منظر برقراری شفافیت واجد اهمیت است، به عنوان بخشی از طرح «مدیریت تعارض منافع» (اینجا را نگاه کنید) نیز در نظر گرفته شده است و حسن اجرای این بخش از طرح مذکور منوط به غنای اطلاعاتی پایگاه دادهای این سامانه خواهد بود. این در حالی است که بنابر گزارش کارشناسان کمیته در حال حاضر ثبت اطلاعات در سامانه به نحو مناسبی صورت نمیگیرد؛ یعنی لزوما همه اطلاعات در این سامانه ثبت نمیشود یا انجام سفر خارجی متوقف بر طی شدن گردش کار مربوط به آن در سامانه نیست.
در این راستا مقرر شد که با حضور نماینده کمیته شفافیت و شهر هوشمند، جلسات کارشناسی جهت رفع نواقص فنی سامانه نظارت بر سفرهای خارجی برگزار شود تا علاوهبر فراهم کردن امکان ثبت کامل گردش کار برای همه سفرها، امکان گزارشگیری راحتتر از این سامانه نیز فراهم شود.
اگرچه انتشار عمومی اطلاعات سفرهای خارجی پس از تصویب نهایی طرح «مدیریت تعارض منافع» اجرایی خواهد شد، در این بخش از جلسه مقرر شد که مرکز ارتباطات و امور بینالملل اطلاعات مربوط به سفرهای خارجی انجامشده در سال اول دوره جدید مدیریت شهری را جهت انتشار آن در وبسایت شفاف تهیه و به شهردار محترم تهران ارائه دهد. مطابق با ماده ۹ طرح «مدیریت تعارض منافع» موارد اطلاعاتی خواستهشده در این رابطه عبارتند از:
- مقصد یا مقاصد سفر
- طول مدت سفر
- همراهان سفر
- میزان و محل تامین هزینه سفر
- علت و ضرورت سفر
- گزارش و دستاوردهای سفر
بخش میانی جلسه با حضور جناب آقای موسوی لاری، مدیرکل امور مناطق، نمایندگان سازمان بازرسی و راهبران دو سامانه ۱۳۷ و سامن به وضعیت اتصال دو سامانه ۱۳۷ و سامن اختصاص یافت. پیرو جلسات پیشین کمیته در رابطه با اتصال این دو سامانه (اینجا و اینجا را نگاه کنید) مقرر شده بود تا تدبیری اندیشیده شود که درخواستهای تلفنی شهروندان که در حوزه فوریتهای شهری ۱۳۷ قرار نمیگیرند بهصورت سیستمی به سامانه سامن منتقل شده و گردش کار آن نیز از طریق ۱۳۷ قابلپیگیری باشد.
با توجه به گزارش پیشرفت مصوبه مذکور، مقرر شد که تا پایان شهریورماه، اجرای آزمایشی سیستم جدید در برخی مناطق شهر تهران انجام گیرد. علاوهبرآن، امکان ثبت پیام بهصورت اینترنتی توسط شهروند از طریق وبسایت و اپلیکیشن «تهران من» (my.tehran.ir) نیز در همین بازه زمانی فراهم شود.
بخش پایانی جلسه با حضور نمایندگان معاونت مالی و اقتصاد شهری و نمایندگان سازمان فاوا به بررسی اقدامات معاونت مالی و سازمان فاوا در خصوص رفع مغایرتهای اطلاعات قراردادهای ثبتشده در دو سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها اختصاص یافت (اینجا و اینجا را نگاه کنید). اتصال و سازگاری اطلاعاتی کامل این دو سامانه بهخصوص از جهت نقش آن در اجرای کامل مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری» (اینجا را نگاه کنید) حائز اهمیت است.
انتظار بر آن بود که تا این زمان، نه تنها مغایرتهای اطلاعاتی مربوط به قراردادهای سال ۹۶ به کلی رفع شده باشند که با اصلاحات سیستمی صورتگرفته، از بروز مجدد مغایرت در رابطه با قراردادهای سال ۹۷ نیز جلوگیری شده باشد. با این حال گزارش کارشناسان کمیته حاکی از آن است که اگرچه مغایرتهای اطلاعاتی مربوط به قراردادهای سال ۹۶ تقریبا به طور کامل رفع شدهاند در رابطه با قراردادهای مربوط به سال ۹۷ همچنان مغایرتهای اطلاعاتی رخ میدهند. در این رابطه از نمایندگان معاونت مالی و نمایندگان سازمان فاوا توضیح خواسته شد.
بنابر توضیحات ایشان، در حال حاضر سیستم تامین اعتبار شهرداری تهران به نحوی عمل میکند که انتقال یک قرارداد از یک سال مالی به سال مالی بعدی موجب بروز برخی مغایرتهای اطلاعاتی میشود. به گفته ایشان، در طولانیمدت، راهاندازی سیستم تعهد اعتبار این مشکل را به لحاظ اداری حل میکند. اما افزون بر آن، اختصاص کد شناسایی مشترک برای هر قرارداد بین سامانههای مختلف شهرداری که در جلسات پیشین کمیته نیز مطرح شده و در دستور کار اقدامات فاوا قرار گرفته بود (اینجا را نگاه کنید) به لحاظ فنی میتواند امکان حذف ردیفهای اطلاعاتی نامعتبر بین سامانه قراردادها و سامانه مالی را فراهم کند. در این راستا مقرر شد که در ادامه اقدامات صورتگرفته در این باره، ظرف مدت دوهفته و با تشکیل جلساتی با حضور نمایندگان کمیته شفافیت و شهر هوشمند و نمایندگان سامانههای مرتبط در سازمان فاوا، اختصاص کد شناسایی مشترک برای هر قرارداد در سامانههای مختلف بررسی و اجرایی شود.
در این بخش از جلسه همچنین توافق شد تا امکان ایجاد قرارداد جدید بهصورت مستقیم در سامانه جامع مالی در شهرداریهای مناطق لغو و دسترسی این سامانه به اطلاعات قراردادها تنها از طریق اتصال سیستمی به سامانه قراردادها و دریافت اطلاعات از آن ممکن باشد. این اقدام خود به جلوگیری از رخداد دستهای از مغایرتها که به دلیل ایجاد قرارداد در سامانه جامع مالی بدون ثبت آن در سامانه قراردادها رخ میدهد میانجامد.
ازآنجاکه سامانه قراردادها هنوز امکان ثبت اطلاعات برخی از انواع قراردادهای خاص سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری را فراهم نکرده است، سازمانها و شرکتهای تابعه مشمول این تصمیم قرار نگرفتند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
دوست دارید به بحث ملحق شوید؟Feel free to contribute!