بررسی دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه شهرسازی
در ششمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند که به ریاست بهاره آروین و با حضور آقای دکتر حجت و همکارانشان در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و کارشناسان کمیته، در روز یکشنبه مورخ ۹۶/۹/۱۲ برگزار شد، دسترسی عمومی به بخشی از اطلاعات سامانه شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، جناب آقای دکتر حجت در توضیحات مبسوطی، اقدامات این معاونت برای شفافسازی فرایندها و ارائه خدمات
به صورت الکترونیکی را شرح دادند از جمله تلاشها و پیگیریهای معاونت معماری و شهرسازی در خصوص ثبت اطلاعات مختلف در حوزه نظام مهندسی و آتشنشانی در سامانه شهرسازی و افزایش دسترسی متقاضی به اطلاعات ملک خود به منظور افزایش شفافیت و کاهش فساد که این تلاشها و اقدامات با استقبال کمیته مواجه شد.
سپس پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند در مورد برقراری دسترسی عمومی به بخشی از اطلاعات سامانه شهرسازی مورد بحث قرار گرفت که پس از موافقت و تایید کلی جناب آقای دکتر حجت با اصل و مبنای پیشنهاد کمیته مقرر شد ظرف دو هفته، جزئیات پیشنهاد کمیته شفافیت در واحدهای ذیربط در معاونت معماری و شهرسازی از جمله در اداره حقوقی این معاونت مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد تا در جلسه دیگری موافقت در مورد جزئیات برقراری دسترسی عمومی به بخشی از اطلاعات سامانه شهرسازی مورد جمعبندی نهایی قرار گیرد.
✅ پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند که در جلسات کارگروههای تخصصی این کمیته مورد جمعبندی قرار گرفته و برای بررسی در اختیار معاونت معماری و شهرسازی قرار گرفت، برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات زیر در سامانه شهرسازی در مورد پروندههایی است که از شهریور ۹۶ به بعد اقدام به تشکیل پرونده کردهاند:
?مشخصات طرح تفصیلی شامل: پهنه، کاربری، سطح اشغال و تعداد طبقات مجاز آن.
? بر و کف شامل: ابعاد طبق سند، ابعاد موجود، ابعاد باقیمانده اصلاحی و جدول مغایرت ابعاد، جهت شناسایی حدود نهایی ساختمان در حال ساخت.
? شورای معماری شامل: تمام مصوبات و صورتجلسات شورای معماری منطقه در خصوص هر پرونده.
? نقشههای تاییدشده شامل: نقشههای معماری به صورت بوردر پیرامونی که در هنگام اخذ پروانه توسط شهرداری تایید شده است در قالب pdf. در این نقشهها فقط خط پیرامونی پلانهای هر طبقه نمایش داده میشود. یک صفحه سایت پلان هم در این نقشهها نمایش داده میشود.
? فضای سبز شامل: وضعیت و تعداد درختان موجود در ملک، تصمیم شهرداری در خصوص قطع یا حفظ درختان موجود، تخلفات مالک در این خصوص، جریمه فضای سبز.
? تخلفات شامل: تمام تخلفات ثبت شده در شهرسازی برای ملک مزبور در جریان ساخت.
? سوابق و رایها شامل: تمام رایهای صادرشده در شورای معماری، کمیسیون ماده ۱۰۰ و غیره.
? نظام مهندسی شامل: تمام اخطاریهها و گزارشهای نظام مهندسی در خصوص عملیات ساختمانی در ملک.
? مواردی مانند اصلاح و اجرای رای، عوارض (شامل شیوه محاسبه و عوارض متفرقه و جدول دقیق محاسبه کلیه عوارض صدور پروانه و فروش تراکم و تغییر کاربری) و وضعیت فعلی پرونده.
? شناسنامه فنی ساختمان شامل: اطلاعات عمومی ساختمان، مشخصات کلی معماری، سازه و تاسیسات.
? گزارشهای نواحی در خصوص پلاکهای در حال ساخت شامل: گزارشهای معماری شهرسازی، فنی عمرانی، فضای سبز و غیره.
در دو هفته آینده و همزمان با بررسی پیشنهاد برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات فوق در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، جزئیات این پیشنهاد در جلسه مشترکی میان کمیته شفافیت و شهر هوشمند با کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تا با اخذ نظرات اعضای محترم کمیسیون معماری و شهرسازی، نظر شورای شهر در مورد حداقل آیتمهای اطلاعاتی از سامانه شهرسازی که برقراری دسترسی عمومی به آنها برای تحقق شفافیت ضروری است، مورد جمعبندی نهایی قرار گیرد.
اگر دسترسی عموم به موارد ذکر شده امکانپذیر باشد، به ویژد در خصوص تصمیمات شورای معماری یا وضعیت فضای سبز املاک،قدم بزرگی در راه شفاف سازی اقدامات شهرداری و افزایش هزینه برای تخلف های مرسوم در معاونتهای شهرسازی مناطق برداشته خواهدشد.
به طور مشخص اطلاع جمعی از همسایگان به واسطه دسترسی به سامانه دفاتر خدمات الکترونیک، مانع از احداث ساختمانی ۶ طبقه در یکی از باغات محدوده اوین شد. اقدامی که با پیگیری مستمر و تهدید مدیران به انتشار مصوبات غیر قانونی شورای معماری منطقه به نتیجه رسید. تخلفی که هر روز در مناطق مختلف شهر تهران درحال انجام بود و در غیاب ارجحیت منافع شهر بر منافع شخصی به واسطه اختیارات نه چندان محدود مدیران و کارشناسان شهرداری، تنها به واسطه دسترسی به سامانه اطلاعات شهرداری امکان توقف آن وجود داشت.