اتصال دو سامانه ۱۳۷ و سامن (گزارش جلسه)

سی‌وششمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، روز شنبه ۹۷/۵/۶ به ریاست دکتر آروین و در سه بخش برگزار شد.

پیرو جلسه سی‌چهارم کمیته (۹۷/۴/۲۳)، بخشی از جلسه سی‌وششم با حضور نمایندگان اداره هماهنگی امور مناطق شهرداری، نمایندگان سازمان بازرسی و نمایندگان سازمان فاوا به بررسی گزارش سازمان فاوا در خصوص امکان‌سنجی و تخمین مدت‌زمان لازم برای اجرایی شدن اتصال دو سامانه سامن و ۱۳۷ اختصاص یافت.

با توجه به شباهت در گردش کار دو سامانه در مورد ثبت معضلات شهری و ارجاع و پیگیری موارد توسط مسئولان منطقه، پیشنهاد عملیاتی سازمان فاوا ناظر بر قراردادن گردش کار سامانه سامن ذیل گردش کار سامانه ۱۳۷ بود به طوری که پس از ثبت پیام شهروند از طریق درگاه ۱۳۷، مواردی که به حوزه نگهداشت شهر مربوط می‌شوند و در دسته فوریت‌های شهری قرار نمی‌گیرد، به سامانه سامن ارجاع داده شود تا در گردش کار این سامانه قرار گیرد. در این‌صورت، هم فرآیند رسیدگی به پیام‌های ثبت شده شهروندان در سامانه ۱۳۷ به صورت الکترونیک و با سرعت بیشتری رسیدگی خواهد شد و هم کارآیی سامانه سامن به دلیل دریافت پیام‌های واقعی از معضلات سطح شهر، شکل واقعی‌تری به خود خواهد گرفت.

با توجه به عدم مخالفت سیاستی بین سازمان‌های متولی این دو سامانه (اداره کل هماهنگی امور مناطق شهرداری و سازمان بازرسی) مقرر شد تا سازمان فاوا جلسات مورد نیاز را با حضور نمایندگان این دو سازمان برگزار نموده تا حداکثر ظرف یک ماه، اتصال این دو سامانه به یکدیگر انجام پذیرد.

در بخش بعدی جلسه و با حضور نمایندگان معاونت مالی و اقتصاد شهری و نمایندگان سازمان فاوا، به بررسی وضعیت ثبت اطلاعات در سامانه قراردادها و روند رفع مغایرت‌های اطلاعاتی بین دو سامانه قراردادها و سامانه جامع مالی (نگاه کنید به https://goo.gl/CSSNUU) پرداخته شد. بر مبنای گزارش‌های دریافت شده از روند رفع مغایرت‌های اطلاعاتی بین دو سامانه و نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته جهت ارتقای سامانه قراردادها به‌گونه‌ای که امکان ثبت کلیه انواع معاملات دست‌کم به‌صورت بدون‌گردش برای تمامی شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری در آن فراهم گردد، مقرر شد تا پس از مدت یک ماه، امکان ایجاد قرارداد جدید به صورت مستقیم در سامانه جامع مالی لغو و دسترسی این سامانه به اطلاعات قراردادها تنها از طریق اتصال سیستمی به سامانه قراردادها و دریافت اطلاعات از آن ممکن باشد. در صورت تحقق این امر می‌توان مطمئن بود که اطلاعات کلیه قراردادهای منعقد شده در سطح شهرداری تهران که پرداختی برای آن‌ها صورت گرفته‌ است، در سامانه قراردادها ثبت و در وبسایت شفاف انتشار خواهد یافت.

اختصاص کد شناسایی مشترک برای هر قرارداد بین سامانه‌های مختلف شهرداری موضوع دیگری بود که در این بخش از جلسه مورد بحث قرار گرفت. در حال حاضر هرکدام از سامانه‌های شهرداری که بنابر نوع کاربری خود با اطلاعات مربوط به قراردادهای منعقدشده در شهرداری تهران سروکار دارند، کد شناسایی مخصوص به خود را به هر قرارداد اختصاص می‌دهند که موجب دشواری در نگاشت اطلاعاتی بین سامانه‌های مختلف می‌شود. به همین جهت و در راستای برقراری یکپارچگی اطلاعاتی بین سامانه‌های مختلف شهرداری، مقرر شد تا سازمان فاوا اقدامات لازم جهت اختصاص کد شناسایی مشترک برای یک قرارداد واحد در سامانه‌های مختلف شهرداری را در دستور کار خود قرار دهد.

به دلیل عدم امکان حضور مدیرعامل محترم سازمان فاوا و نمایندگان ایشان از تیم برنامه‌ریزی این سازمان، بررسی شاخص‌های عملیاتی و سنجش‌پذیر برنامه استراتژیک سازمان فاوا به جلسه دیگری موکول شد و به جای آن، بررسی طرح پژوهشی انجام‌گرفته توسط یکی از کارشناسان کمیته در خصوص «چارچوب سیاستی داده حکومتی باز» با هدف بهره‌گیری از نتایج آن در طراحی و تحقق بهتر و کارامدتر اهداف و برنامه‌های کمیته در دستور کار قرار گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *