برنامه زمان‌بندی اجرای مصوبه انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری (گزارش جلسه)

سی‌وپنجمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۷/۴/۳۰ به ریاست دکتر بهاره آروین و با دو دستور جلسه برگزار شد.

با توجه به سرآمدن مهلت ماده ۲ مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری تهران» (نگاه کنید به goo.gl/xWpaa2) مبنی‌بر تدوین برنامه زمان‌بندی اجرای مصوبه ظرف مدت یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن آن، بخشی از جلسه روز شنبه، با حضور جناب آقای آریازند، قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، و نمایندگان سازمان فاوا به پیگیری اجرایی شدن این ماده از مصوبه اختصاص یافت.

در این بخش از جلسه، برنامه نه‌ماهه پیشنهادی سازمان فاوا جهت اجرای کامل  مصوبه (منطبق بر سقف زمانی تعیین‌شده در ماده ۲ مصوبه) مورد بررسی قرار گرفت. بر طبق برنامه ارائه‌شده، ارتقای سامانه قراردادها به سامانه «جامع معاملات»، با افزوده شدن امکان انجام مزایده، مشارکت‌ و سرمایه‌گذاری به صورت آن‌لاین، تا پایان تابستان سال جاری در شهرداری‌های مناطق انجام خواهد گرفت. همچنین در این برنامه پیش‌بینی‌شده است که تا پایان زمستان امسال، فرایند مشابهی برای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری نیز طی شود.

گرچه در برنامه ارائه‌شده به طور کلی الزامات اجرایی شدن مصوبه که در متن مصوبه آمده‌اند لحاظ شده و مورد توجه قرار گرفته بود، با این حال برخی تغییرات نیز جهت انطباق بیشتر و همچنین تسهیل و تسریع در اجرایی شدن آن صورت گرفت؛ برای مثال در رابطه با تبصره ۲ ماده ۱ مصوبه که به برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات کلیه معاملات اختصاص دارد، مقرر شد تا با توجه به اینکه ثبت اطلاعات مربوط به مناقصات در سامانه قراردادها از پیش آغاز شده و این اطلاعات در حال حاضر موجود و حتی اطلاعات مربوط به قرارادهای بالا یک‌میلیارد تومان آن در وبسایت شفاف انتشار عمومی یافته است، انتشار کامل این اطلاعات برای قراردادهای کلان هزینه‌ای (بالای ۲۵۰ میلیون تومان) در مدت کوتاه‌تری نسبت به زمان پیش‌بینی‌شده در برنامه و حداکثر ظرف دو یک ماه آینده انجام گیرد. همچنین مقرر شد تا وفق ماده ۱ مصوبه، رونمایی از سامانه «جامع معاملات شهرداری تهران» به جای مدت نه‌ماهه پیش‌بینی‌‌شده در برنامه، ظرف همان مدت شش‌ماه تعیین‌شده در مصوبه انجام گیرد.

با توجه به عدم حضور نمایندگان معاونت مالی و لزوم انجام توافقات نهایی درباره این برنامه بین معاونت مالی و معاونت برنامه‌ریزی، مقرر شد تا مکاتبات لازم برای اجرایی شدن برنامه زمان‌بندی از طریق معاونت برنامه‌ریزی صورت گیرد و کمیته پیگیری‌های بعدی خود را معطوف به این مکاتبات صورت دهد.

در بخش دیگر جلسه روز شنبه (۹۷/۴/۳۰) نسخه اصلاح شده پیش‌نویس طرح «انتشار عمومی اطلاعات سامانه شهرسازی» که پیش از این در جلسات دیگر کمیته به بحث گذاشته شده بود (نگاه کنید به goo.gl/7wnRgr و goo.gl/FhoZei) مورد بررسی قرار گرفت و طرح جهت ارایه و بررسی یک فوریت آن در صحن علنی شورا‌، نهایی شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *