بازدید از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (گزارش جلسه)

چهل‌ویکمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، روز شنبه ۹۷/۶/۱۰ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای فرجود، مدیرعامل و جمعی از مسئولان سازمان فاوا حول محور برنامه‌ها و اقدامات سازمان فاوا در حوزه شفافیت و شهر هوشمند در محل آن سازمان برگزار شد.
تمام‌الکترونیکی کردن خدمات ارائه‌شده در دفاتر خدمات الکترونیکی، به‌عنوان یک اقدام اولویت‌دار در سال دوم فعالیت کمیته، هدف‌گذاری شده است (نگاه کنید به https://goo.gl/5S1atd) که در تعامل و همکاری با کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و سازمان فاوا پیگیری خواهد شد. در همین راستا از سازمان فاوا خواسته شده بود که در جلسه روز شنبه، گزارشی در خصوص برنامه‌های این سازمان در این باره ارائه دهد.
بنابر گزارش سازمان فاوا، در حال حاضر از ۸۲ خدمتی که توسط دفاتر خدمات الکترونیکی ارائه می‌شوند، تنها در مورد ۲۲ خدمت امکان دریافت آن‌ها به‌صورت غیرحضوری نیز فراهم شده است که خدمات پرمتقاضی و حجیم را نیز شامل نمی‌شود. صدور پروانه و پایان کار از جمله خدمات پرمتقاضی و حجیم است که طی کردن فرایندهای مربوط به آن نیازمند مراجعات مکرر و صرف هزینه مالی از سوی متقاضی دریافت خدمت است، مدت زمان قابل‌توجهی به طول می‌انجامد و به دلیل طراحی غیربهینه گردش کار، منجر به دوباره‌کاری‌های ناموجه می‌شود. همچنین وابستگی بالا به عامل انسانی و پررنگ بودن نقش قضاوت‌های کارشناسی (شخصی)، این فرایندها را به زمینی آماده برای شکل‌گیری فساد تبدیل کرده است. بنابر این دلایل، اصلاح و الکترونیکی شدن این فرایندها، در اولویت مشترک کمیته، کمیسیون معماری و شهرسازی و سازمان فاوا قرار گرفته است.
در این جلسه مقرر شد تا سازمان فاوا متولی تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان سازمان فاوا، معاونت شهرسازی و معماری و کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با موضوع در شورا شده و پروژه تمام‌الکترونیکی شدن خدمات دفاتر خدمات الکترونیکی از طریق این کمیته پیگیری شود.
در بخش دیگری از جلسه برخی مشکلات همچون نا‌همخوانی بین اطلاعات سامانه قراردادها، وب‌سایت شفاف و داشبورد مدیریتی طراحی‌شده برای تحلیل اطلاعات آن، مطرح شد و سازمان فاوا در رابطه با علت رخداد آن‌ها مورد سوال قرار گرفت. بنابر توضیحات مسئولان سازمان فاوا اشکالات فنی در نحوه توسعه وب‌سایت شفاف علت بروز این موارد بوده و به گفته ایشان اقدامات مقتضی برای رفع این اشکالات صورت گرفته است.
قراردادهای منعقدشده و به‌طورخاص آمار بالای قراردادهای ترک تشریفات در سازمان فاوا موضوع دیگری بود که در این بخش از جلسه به آن پرداخته شد. بنابر توضیحات مدیرعامل سازمان، در دوره جدید مدیریت شهری، انعقاد قرارداد‌ها به‌صورت ترک تشریفات به دو دلیل صورت گرفته است:
اول، به دلیل تمدید قرارداد مربوط به پشتیبانی از نرم‌افزارهایی که قبلا توسط پیمانکار توسعه یافته است. در این شرایط، معمولا قرارداد پشتیبانی به‌صورت ترک تشریفات با همان پیمانکار منعقد شده است و دلیل اصلی بالا بودن آمار قراردادهای ترک تشریفات این سازمان، همین جنس قراردادها بوده است. دوم، شرایطی که مشابه پروژه طرح ترافیک جدید شهر تهران، به دلیل ضیق وقت امکان برگزار مناقصه وجود نداشته است. برطبق اظهارات ایشان،‌ در غیر از این شرایط، تلاش شده است تمامی پروژه‌های جدید از طریق برگزاری مناقصه واگذار شود. در نتیجه این توضیحات مقرر شد کارشناسان کمیته، مجددا قراردادهای این سازمان را با توجه به توضیحات ارایه شده مورد بررسی قرار دهند.
راهبری شهر هوشمند به عنوان یکی از حوزه‌های کاری سازمان فاوا در دوره جدید مدیریت شهری اهمیت ویژه‌ای برای شهرداری و سازمان فاوا پیدا کرده است و بخشی از جلسه روز شنبه به تشریح اقدامات سازمان فاوا در این خصوص از زمان ابلاغ آیین‌نامه شورای راهبردی «تهران هوشمند» در ۹۶/۱۱/۱۵ توسط شهردار وقت اختصاص یافت. در حال حاضر دبیرخانه تهران هوشمند در سازمان فاوا راه‌اندازی، و پیش‌نویس سند برنامه آن بر اساس ۳۶ پروژه اولویت‌دار تدوین شده است.
عناوین برخی از این پروژه‌ها عبارتند از:
– استقرار سامانه مدیریت ارتباط با شهروندان (تهران من) و ارتقای پرتال شهرداری
– استقرار طرح ترافیک و استقرار عوارض هوشمند حمل‌ونقل و آلایندگی
– توسعه سامانه هوشمند شهرسازی و طراحی شهری (الکترونیکی کردن دفاتر خدمات الکترونیکی ذیل همین پروژه قرار می‌گیرد)
– توسعه پارکینگ هوشمند شهر
– توسعه سامانه مدیریت هوشمند ترافیک شهر
– توسعه شبکه اینترنت اشیاء در شهر
– توسعه و استقرار سامانه تفکیک و مدیریت هوشمند پسماند
– مدیریت مصرف آب و آبیاری هوشمند در فضای سبز شهری
– استقرار سامانه مدیریت حفاظت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی با مشارکت شهروندان

به منظور انسجام‌بخشی ویکپارچگی برنامه‌ها و اقدامات متنوع دردست‌انجام سازمان فاوا، در این بخش از جلسه مقرر شد تا پروژه‌های تهران هوشمند، اقدامات جاری و در دست انجام سازمان فاوا، برنامه استراتژیک تدوین‌شده برای سازمان و شاخص‌های عملیاتی‌ برنامه استراتژیک که در سال ۹۷ عمدتا بر مبنای شاخص‌های برنامه پنج‌ساله دوم نوشته شده، مورد بازنگری قرار گیرد و یک سند واحد به‌عنوان برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره جدید مدیریت شهری به همراه شاخص‌های عملیاتی برنامه، تدوین شده و حداکثر تا پایان شهریور ماه به کمیته شفافیت و شهر هوشمند ارسال گردد.
در این جلسه همچنین از سازمان فاوا خواسته شد تا در راستای ارتقای شفافیت سازمانی،‌ اساس‌نامه، آیین‌نامه مالی-معاملاتی و رزومه اعضای هیئت‌مدیره و معاونان سازمان خود را حداکثر تا پایان شهریورماه در وب‌سایت این سازمان بارگذاری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *