ضرورت شفافیت در هزینه‌کرد بودجه اجتماعی و فرهنگی (گزارش جلسه)

چهل‌وششمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شنبه ۹۷/۰۷/۲۱ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای شجاع‌پوریان، معاون محترم امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، مدیران کل، مدیران عامل و ذی‌حسابان سازمان‌ها و شرکت‌های ذیل این معاونت  در محل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری برگزار شد.

یکی از ماموریت‌های شش‌گانه تعریف‌شده در بودجه شهرداری تهران، ماموریت اجتماعی و فرهنگی است که حدود نیمی از بودجه اختصاص‌داده‌شده به آن در اختیار معاونت امور اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرد. در جلسه روز شنبه ۹۷/۷/۲۱ نحوه هزینه‌کرد این بودجه در شش ماه ابتدایی سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت.

بنابر گزارش معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، غالب معاملات این معاونت در سطح متوسط (بین ۲۵ تا ۲۵۰ میلیون تومان) بوده است و به همین دلیل ردیف‌های اطلاعاتی هزینه‌کرد بسیار متعدد است. همچنین برخلاف دوره‌های پیشین، تشکیل جلسات کمیسیون معاملات به‌صورت منظم و هفتگی تغییر قابل‌توجهی است که در دوره جدید مدیریت شهری در این معاونت صورت گرفته است.

در این جلسه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی گزارشی از بودجه ابلاغ‌شده، بودجه تخصیص‌داده‌شده، مبالغ هزینه‌شده، تعهدات باقی‌مانده و مبلغ اسناد بین‌راهی به تفکیک ردیف‌های بودجه برای هر یک از ادارات کل و سازمان‌ها و شرکت‌های ذیل معاونت در سال ۹۷ ارائه نمود. آنچه بررسی دقیق‌تر نحوه هزینه‌کرد بودجه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و سازمان‌ها و شرکت‌های ذیل آن را با ابهام روبه‌رو کرد، یکی مشخص نبودن مبالغ مربوط به جزئیات هزینه‌های انجام‌شده ذیل هر ردیف بودجه بود، و دیگری، ناهم‌خوانی‌ها و تفاوت‌هایی که در ارقام ارائه‌شده در گزارش معاونت با گزارشی که اداره کل امور مالی شهرداری قبلا در اختیار کمیته قرار داده بود به چشم می‌خورد. ازاین‌رو مقرر شد تا اولا، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی حداکثر تا پایان مهرماه گزارش دیگری از عملکرد مالی و اعتباری خود مشتمل بر جزئیات هزینه‌های انجام‌شده از ابتدای سال ۹۷ به تفکیک هر یک از ادارات و دفاتر ذیل معاونت را به کمیته ارائه دهد، و ثانیا جلسه دیگری با حضور نمایندگان کمیته شفافیت، اداره کل امور مالی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی جهت رفع ابهامات پیش‌آمده و بررسی دقیق‌تر عملکرد مالی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و همچنین مشکلات فی‌مابین  اداره کل امور مالی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در خصوص ثبت به‌موقع اسناد و هزینه‌های مالی برگزار گردد.

پیرو تصمیم کمیته مبنی‌بر نظارت بر حسن اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری تهران» و با توجه به آنکه به‌کارگیری سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها پیش‌شرط اجرایی شدن کامل مصوبه است، در جلسه روز شنبه ۹۷/۷/۲۱ وضعیت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و شرکت‌ها و سازمان‌های ذیل آن در به‌کارگیری این دو سامانه نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش از جلسه مقرر شد علاوه بر ثبت کامل اطلاعات مربوط به قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان در سامانه قراردادها در اسرع وقت، شرکت‌ها و سازمان‌های ذیل معاونت تا پایان پاییز استفاده از سامانه‌های مالی موازی را متوقف کرده و به طور کامل از سامانه جامع مالی شهرداری استفاده نمایند.

در جلسه روز شنبه ۹۷/۷/۲۱ همچنین مقرر شد تا شرکت‌ها و سازمان‌های ذیل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، اساس‌نامه، آیین‌نامه مالی و معاملاتی، نمودار سازمانی، نام و نام خانوادگی مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و معاونان به همراه رزومه آن‌ها را بر روی وب‌سایت خود بارگذاری کرده و اطلاعات مربوط به مدیران کل معاونت و معاونت‌های ذیل هر اداره کل نیز روی سایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منتشر گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *