شفافیت و هوشمندسازی در حوزه معماری و شهرسازی (گزارش جلسه)

پنجاه‌وچهارمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۷/۱۰/۸ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای گلپایگانی، معاونت محترم معماری و شهرسازی و جناب آقای فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، با دو موضوع پیگیری اجرای مصوبه «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات حوزه شهرسازی» و هوشمندسازی ارائه خدمات حوزه شهرسازی به شهروندان برگزار شد.

بنابر زمان‌بندی ارائه‌شده توسط سازمان فاوا، ماده ۱ و ماده ۲ مصوبه «الزام شهرداری تهران به انتشار اطلاعات شهرسازی» ناظر بر برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات املاکی که از ابتدای سال ۹۷ اقدام به تشکیل پرونده و اخذ پروانه کرده‌اند و همچنین اطلاعات تغییر یا تثبیت کاربرد هر یک از پرونده‌هایی که از ابتدای سال ۹۷عوارض پرداخت نموده‌اند تا پایان سال ۹۷ طی دو فاز اجرایی خواهد شد. در فاز اول و تا پایان دی‌ماه، اطلاعات مذکور در قالب جدول اطلاعاتی از طریق وبسایت شفاف در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت و در فاز دوم که تا پایان سال ۹۷ اجرایی خواهد شد این اطلاعات مطابق با متن مصوبه روی نقشه اطلاعات مکانی شهر تهران نمایش داده خواهد شد.

در رابطه با ماده ۳ این مصوبه نیز مقرر شد تا پایان سال ۹۷ نمایش لایه‌های مختلف طرح تفصیلی روی نقشه اطلاعات مکانی شهری تهران انجام گیرد و برنامه‌ زمان‌بندی اجرای دیگر بندهای این ماده نیز تا پایان دی‌ماه تدوین و ارائه شود.

موضوع دیگری که در این بخش از جلسه مورد بررسی قرار گرفت روند اجرای تمام‌الکترونیکی شدن فرایندهای ارائه خدمات حوزه شهرسازی و معماری بود. منظور از تمام‌الکترونیکی شدن فرایندهای ارائه خدمات آن است که شهروند بتواند شخصا، بدون مراجعه به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی و صرفا از طریق وبسایت شهرداری تهران تمامی خدمات حوزه شهرسازی و معماری مانند صدور پروانه، پایان کار، استعلام‌ها و دیگر گواهی‌های مرتبط به آن را دریافت کند.

در رابطه با هدف‌گذاری کمیته شفافیت در سال دوم فعالیت برای ارائه تمام‌الکترونیکی خدمات شهرسازی به شهروندان، با توجه به اهمیت خدمت صدور پروانه و بار مراجعاتی بالایی که دریافت این خدمت برای شهروندان دارد، تمام‌الکترونیکی کردن دریافت این خدمت در اولویت معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فاوا قرار گرفته است.

بنابر گزارش سازمان فاوا، فرایند دریافت پروانه که از طریق تیم کارشناسی اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌ها احصاء شده است، از زمان ثبت درخواست تا زمان چاپ و صدور پروانه ۲۷ گام دارد که حداقل ۱۷ گام آن به‌راحتی می‌تواند به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود و باقی مراحل باقیمانده نیز مربوط به گردش کار درونی شهرداری است و نیازی به حضور و مراجعه شهروند به شهرداری ندارد. تابدین‌جا امکان انجام الکترونیکی سه گامِ رسید نقشه، بارگذاری نقشه‌های فاز ۲ توسط نظام مهندسی و معرفی دستگاه نظارت توسط نظام مهندسی فراهم شده است و از طریق سامانه urban.tehran.ir قابل انجام است. تمام‌الکترونیکی کردن ۱۴ گام دیگر ازجمله ثبت درخواست، دریافت استعلامات، چاپ برگ اعلام عوارض و درخواست کتبی پروانه ساخت نیز تا پایان سال ۹۷ انجام خواهد گرفت. به‌طورخاص مقرر شد که تا پایان دی‌ماه ثبت الکترونیکی درخواست صدور پروانه‌، تخریب و نوسازی و تشکیل پرونده توسط شهروند از طریق وبسایت شهرداری و ورود به حساب شهروندی امکان‌پذیر گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *