شفافیت و هوشمندسازی در سازمان بهشت زهرا (گزارش جلسه)

پنجاه‌وششمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شنبه ۹۷/۱۰/۲۲ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای خال، مدیرعامل محترم سازمان بهشت زهرا، نمایندگان معاونت مالی و اقتصاد شهری و نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، با موضوع بررسی وضعیت سازمان بهشت زهرا در برقراری شفافیت اطلاعاتی و همچنین برنامه‌های این سازمان درجهت هوشمندسازی ارائه خدمات به شهروندان در محل سازمان بهشت زهرا برگزار شد.

فرایند‌های واگذاری قبور در بهشت زهرا و چگونگی ثبت سیستماتیک اطلاعات این فرایندها اولین موضوع مورد بحث در این جلسه بود. بنابر توضیحات جناب آقای خال، اطلاعات مربوط به واگذاری‌های انجام‌گرفته و مالکیت قبور در سامانه عروجیان که متعلق به این سازمان است ثبت می‌گردد. بنابر گزارش ایشان واگذاری قبور به متقاضیان در سازمان بهشت زهرا، مطابق با نرخ مصوب در شورای شهر تهران صورت می‌گیرد. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در این جلسه صراحتا اخبار و ادعاهای ناظر بر خرید و فروش قبور خارج از تعرفه‌های مصوب را کذب و غیرواقعی عنوان کرد.

بنابر مصوبه شورای شهر، نرخ واگذاری قبور تا پایان سال ۹۷ در فاز ۱ بهشت زهرا حداکثر ۱۶میلیون تومان، در فاز ۲ بهشت زهرا حداکثر ۹ میلیون تومان و در فاز ۳ بهشت زهرا حداکثر ۴/۵ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین سازمان بهشت زهرا موظف است در فاز ۳ بهشت زهرا، تا ۷۰درصد ظرفیت قطعات، طبقه زیرین قبر را به‌رایگان و طبقات فوقانی را به‌قیمت یک‌میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار دهد.

بنابر جایگاه نظارتی شورای شهر دررابطه با عملکرد واحدهای تابعه شهرداری تهران، در این بخش از جلسه توافق شد تا کمیته شفافیت نیز سامانه عروجیان و بانک اطلاعات قبور سازمان بهشت زهرا را مورد بررسی قرار داده و صحت گزارش ارائه‌شده توسط سازمان بهشت زهرا از عملکرد این سازمان را مورد ارزیابی قرار دهد.

همچنین در پایان این بخش از جلسه مقرر شد تا سازمان بهشت زهرا آمار مربوط به تعداد پذیرش روزانه در بهشت زهرا را به‌صورت آنلاین و به تفکیک جنسیت روی وبسایت خود منتشر نماید.

بخش بعدی جلسه به بررسی گزارش سازمان بهشت زهرا از تعداد و جزئیات قراردادهای منعقدشده توسط سازمان و وضعیت اتصال این سازمان به سامانه جامع مالی و سامانه قراردادها اختصاص یافت.

سازمان بهشت زهرا ازجمله واحدهای تابعه شهرداری تهران است که امکان ثبت باگردش اطلاعات انواع قراردادها در سامانه قراردادها در آن فراهم است. سامانه جامع مالی نیز تقریبا به‌طورکامل در این سازمان راه‌اندازی شده است. بااین‌حال عدم ثبت کامل اطلاعات قراردادها در این دو سامانه، پایگاه داده‌ای این دو سامانه را دچار نقص و مغایرت اطلاعاتی کرده است. برای مثال اطلاعات برخی قراردادها در یک سامانه ثبت شده است اما در سامانه دیگر وجود ندارد.

با توجه به عدم وجود مانع فنی، در این جلسه مقرر شد تا سازمان بهشت زهرا تا پایان دی‌ماه نسبت به تکمیل اطلاعات قراردادهای خود در سامانه قراردادها و رفع مغایرت‌های اطلاعاتی آن با سامانه مالی اقدام کند. همچنین در پایان این ماه امکان ایجاد قرارداد جدید در سامانه جامع مالی برای این سازمان حذف شود تا دسترسی این سامانه به اطلاعات قراردادهای سازمان بهشت زهرا فقط از طریق ارتباط سیستمی با سامانه قراردادها ممکن باشد. این اقدام علاوه‌بر جلوگیری از ایجاد مغایرت اطلاعاتی جدید بین دو سامانه، با به وجود آوردن الزام سیستمی به ثبت اطلاعات قراردادها در سامانه قراردادها، موجب جامعیت اطلاعاتی این سامانه و متعاقبا جامعیت اطلاعات قراردادهای منتشرشده سازمان بهشت زهرا روی وبسایت شفاف و برقراری شفافیت اطلاعاتی می‌گردد.

برنامه‌های سازمان بهشت زهرا و سازمان فاوا درجهت هوشمندسازی ارائه خدمات به شهروندان و پروژه‌هایی که هم‌اکنون در همین رابطه دردست‌انجام‌اند موضوع موردبحث در بخش آخر جلسه بود.

به گفته سازمان بهشت زهرا، این سازمان از سال‌ها پیش دو خدمت جست‌وجوی متوفیان و مسیریابی قبور را به‌صورت جداگانه ازطریق بستر وب یا اپلیکیشن موبایل به شهروندان ارائه می‌کرده است. بااین‌حال به‌منظور ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان مقرر شد تا سازمان فاوا در تعامل با سازمان بهشت زهرا به انتشار عمومی اطلاعات مکانی متوفیان و قبور ازطریق طراحی و انتشار API‌ اقدام کند تا دسترسی دیگر شرکت‌های توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های وب و موبایل نیز به این اطلاعات فراهم شود.

درحال‌حاضر دسترسی عمومی به مجموعه‌ای از اطلاعات پایگاه‌های داده‌ای شهرداری تهران با طراحی و انتشار API مربوط به آن ازطریق درگاه api.tehran.ir‌ فراهم شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *