یکپارچگی و انسجام‌بخشی به فرایند انجام پژوهش‌ها (گزارش جلسه)

هشتادودومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۶/۲۳ به ریاست بهاره آروین و با حضور محمدحسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و نمایندگان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.

*

در ادامه اقدامات انجام‌گرفته در خصوص فراهم کردن دسترسی عمومی به پژوهش‌های شهرداری تهران که به انتشار عمومی گزارش کامل پژوهش‌ها روی وبسایت شفاف انجامید، در جلسه شنبه ۹۸/۶/۲۳، راهبردهای یکپارچگی و انسجام‌بخشی به فرایند انجام پژوهش‌ها در حوزه شهری مورد بررسی قرار گرفت.

از مهم‌ترین راهبردهای مورد بحث، برقراری ارتباط سیستمی بین سامانه‌‌های ثبت پژوهش‌ها در شهرداری و دیگر سامانه‌های ثبت و آرشیو پژوهش‌ها در کشور بود تا از طریق افزایش انباشت دانش در پایگاه‌های داده‌ای این سامانه‌ها، امکان جلوگیری از انجام پژوهش‌های تکراری و نیز رخداد تقلب علمی به نحو موثرتری فراهم شود.

در این رابطه، به طور مشخص امکان برقراری ارتباط بین پایگاه داده‌های پژوهش‌های شهرداری تهران با پایگاه داده‌های پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی ایرانداک و همچنین استفاده از سرویس‌های نرم‌افزاری ایرانداک مانند همانندجو، از منظر فنی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده در جلسه، مقرر شد تا ریاست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران‌داک) مذاکرات لازم جهت ارزیابی زمینه‌های امضای تفاهم‌نامه بین دو مرکز را برای برقراری ارتباط مذکور به انجام رساند.

همکاری با دیگر شهرداری‌های سطح کشور در خصوص انتشار پژوهش‌های کلیه شهرداری‌ها از طریق یک درگاه واحد موضوع دیگری بود که ذیل همین راهبرد بررسی شد.

در این رابطه مقرر شد تا در گام اول و در سطح کلان‌شهرهای کشور، مجمع شهرداران کلان‌شهرها طی جلسه‌ای با مراکز مطالعاتی کلان‌شهرها، ارزیابی‌ای از آمادگی و تمایل این مراکز برای انتشار عمومی گزارش‌های پژوهش‌های خود به عمل آورد و حصول توافق درباره انتشار این پژوهش‌ها روی یک درگاه واحد را مورد پیگیری قرار دهد. در مراحل بعد نیز، راه‌اندازی و به‌کارگیری یک زیرساخت سامانه‌ای واحد برای طی شدن گردش کار پژوهش‌ها، از زمان تعریف طرح پژوهشی تا انجام آن در شهرداری‌های سطح کشور، پیگیری شود.

*

تضمین جامعیت گزارش‌های منتشرشده از پژوهش‌های شهرداری تهران روی وبسایت شفاف از طریق اتصال سامانه پژوهشیار به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

در حال حاضر، سامانه پژوهشیار، سامانه فراگیر مورد استفاده در شهرداری تهران برای طی کردن گردش کار و ثبت گزارش پژوهش‌ها است و اطلاعات منتشرشده از پژوهش‌های شهرداری تهران روی وبسایت شفاف، از این سامانه فراخوانی می‌شود.

در جلسه شنبه ۹۸/۶/۲۳ مقرر شد تا اتصال سیستمی بین سامانه پژوهشیار با سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران برقرار شود به‌نحوی که طی شدن گردش کار مالی قراردادهای پژوهش‌ها و انجام هر گونه پرداخت مالی در این رابطه، متوقف به ثبت اطلاعات پژوهش‌ها در سامانه پژوهشیار باشد و بدین ترتیب، الزامی سیستمی برای آنکه واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران اطلاعات پژوهش‌های خود را در سامانه پژوهشیار ثبت کنند، به وجود آید.

در این بخش از جلسه همچنین مقرر شد تا به منظور اطمینان از ثبت کلیه پیوست‌های مطالعاتی پروژه‌های شهرداری تهران در سامانه پژوهشیار و انتشار عمومی آن‌ها، کارگروه پژوهشیار امکان قرارگیری سامانه‌ اتاف در سامانه‌ پژوهشیار را بررسی کرده، اقدامات لازم را به انجام برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *