ضرورت تعیین متولی ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها

بهاره آروین در پنل تخصصی «چالش‌های اشتراک‌گذاری و تبادل داده‌های شهری» که در جریان سومین همایش «تهران هوشمند» برگزار شد، بر ضرورت تعیین متولی ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها تاکید کرد: عدم یکپارچگی بین دستگاه‌ها در حوزه تبادل داده‌ها، معضل ایجاد کرده و باید برای آن راه حلی پیدا کرد. در این راستا مشکلی وجود دارد که تا درخصوص آن همفکری نکنیم بحث‌ها پیرامون هوشمندسازی و تبادل داده‌های شهری بدون دستیابی به نتیجه مشخص ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: مشکل یادشده این است که در دستگاه‌های دولتی و عمومی ما، داده یک دارایی محسوب می‌شود و رویکرد غالب این است که حتی مبادله داده با سایر دستگاه‌ها هم باید به‌صرفه باشد.

وی با بیان اینکه داده و اطلاعات به دو نوع محرمانه و غیرمحرمانه قابل دسته‌بندی است، اظهار کرد: داده محرمانه را که به حریم شخصی افراد مربوط می‌شود نمی‌توان عمومی کرد اما این اطلاعات را باید به منظور سیاست‌گذاری بهتر، در دسترس دستگاه‌های دولتی و عمومی قرار داد. اینجاست که به یک متولی برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها نیاز پیدا می‌کنیم.

آروین خاطرنشان کرد: شهرداری تهران دارای یک مرکز رصد داده است که ذیل سازمان فاوا فعالیت می‌کند. کاش در دولت هم مرجع واحدی در این زمینه وجود داشت. اینکه کدام بخش در حوزه داده‌ها تصمیم‌گیرنده است در شهرداری کم و بیش مشخص است اما در دولت مشخص نیست و ما به عنوان اعضای شورای شهر نمی‌دانیم به کدام دستگاه دولتی مراجعه کنیم تا برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان، داده‌های موردنیازمان را دریافت کنیم.

آروین اضافه کرد: همانگونه که سازمان فاوا در شهرداری تهران، استانداردگذاری تبادل داده را انجام می‌دهد، وزارت ارتباطات هم همین وظیفه را در دولت دارد. اما تا زمانی که برای به‌اشتراک‌گذاری داده اراده‌ای در هیئت دولت وجود نداشته باشد، وزارت ارتباطات کاری از پیش نخواهد برد. اراده و عزم پیشبردِ کار باید در سطح بالاترین مرجع وجود داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه اطلاعاتی مثل دیتاهای ترافیکی شهرداری تهران به کار خیلی از کسب و کارها می‌آید، گفت: مدیریت شهری به تنهایی ظرفیت استفاده از حجم بالای داده‌هایی که تولید می‌کند را ندارد. به همین دلیل در شهرداری تهران به سمت داده باز حرکت کردیم. اصل هم بر این است که API داده‌های شهرداری تهران رایگان باشد؛ مگر در مورد برخی استثناها.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: سازمان فاوا در حوزه هوشمندسازی اراده خوبی از خود نشان داده اما متاسفانه معاونت‌های شهرداری نیز بعضا به داده‌های خود حساسیت نشان می‌دهند و همانگونه که اشاره کردم، داده را دارایی خود می‌دانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *