ضرورت پاسخگویی شهردار تهران درباره وضعیت بیدود

(تذکر بهاره آروین به شهردار تهران در صدوهشتادوسومین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران)

به شهردار تهران در خصوص سامانه نسل چهارم دوچرخه اشتراکی موسوم به «بیدود» تذکر می‌دهم. یک ماه است که دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ «بیدود» از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند، اما هیچ‌گونه پاسخگویی به مردم درباره بازگرداندن وجوهی که در قالب ودیعه و شارژ از مردم دریافت شده است، نه از سوی شهرداری تهران و نه از سوی شرکت متولی وجود ندارد. برآورد می‌شود که بین چهار تا پنج میلیارد تومان پول شهروندان به عنوان ودیعه در دست این شرکت است، اما از روز توقف فعالیت حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجب‌آور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است. حال آنکه اپلیکیشن بیدود در زمان عضویت به افراد اعلام کرده بود که در صورت درخواست، حداکثر تا ۲۰ روز وجه اخذشده را به ایشان بازمی‌گرداند.

شهردار تهران علاوه بر اینکه در یک سال گذشته اجازه داده ایستگاه‌ها و دوچرخه‌ها در سطح شهر مستقر باشند، شخصا در برنامه‌های دوچرخه‌سواری خود نیز با بیدود همراهی کرده و با مدیران این شرکت نیز جلسه گذاشته و از آنها اعلام حمایت کرده است. شهروندان هم به اعتبار اینکه فعالیت بیدود با اجازه و تحت نظر شهرداری انجام می‌شود، به آن اعتماد کرده‌اند. ضروری است شهردار تهران پاسخ دهد که برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بازخواست این شرکت در عمل نکردن به تعهداتش، چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا برای بازگرداندن وجوه دریافت‌شده از شهروندان، تضامین لازم از این شرکت اخذ شده است؟ در صورت اطمینان از نقض تعهدات شرکت مذکور نسبت به شهروندان، آیا اقدام قضایی لازم انجام شده است؟

موضوع وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که شهردار تهران در هفته گذشته، علت توقف فعالیت بی‌دود را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرده و از ضرورت حمایت شهرداری تهران در این خصوص سخن گفته‌اند. سخنانی که نه فقط برخلاف سیاست تصریح شده معاونت ذیربط در زمان آغاز به کار سامانه‌ دوچرخه‌های اشتراکی بی‌دود مبنی بر صرف هیچ‌گونه هزینه از طرف شهرداری تهران است بلکه در تضاد با منطق عقل سلیم هم قرار دارد، به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب زدن جدی به اعتماد شهروندان نسبت به شهرداری تهران، مجازات شود، صحبت از ارایه یارانه اختصاصی می‌شود. متاسفانه این رویکرد ارایه یارانه به این شرکت با هدف ادامه یافتن فعالیت آن، در حد حرف و سخن هم باقی نمانده و گزارش‌های مستندی درباره ارایه طرح‌های مبتنی بر یارانه به این شرکت از سوی شهرداری تهران دریافت شده است و موضوع آن‌قدر جدی شده است که این شرکت اخیرا پیامکی را برای استفاده‌کنندگان از سامانه دوچرخه‌های اشتراکی ارسال کرده است مبنی براینکه در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم تا یارانه دریافت کنیم!

به شهردار تهران تذکر می‌دهم که پرداخت هرگونه وجهی از بودجه شهرداری باید طبق ردیف‌های بودجه مصوب شورا باشد و در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری نیز مصوبات شورا عمدتا بر تقویت زیرساخت‌ها، ایجاد مسیرها و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری تأکید دارد. حتی اگر بنا باشد لایحه‌ای در خصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هرگونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *