تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان املاک شهرداری تهران

بهاره آروین در صدوهشتادو‌چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از طرح «تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال اخیر» را ارائه داد. اهم نکات مطرح‌شده در این گزارش به شرح زیر است:

? طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاکی که طی ده سال اخیر به انحاء مختلف از جمله فروش، اجاره یا واگذاری ذیل بند ۶ ماده ۵۵ واگذار شده‌اند، ابتدا در تاریخ ۸ اسفند سال ۹۷ به کمیسیون ارجاع شد.

? کمیسیون‌های برنامه و بودجه و نظارت حقوقی چندین بار در این زمینه جلسه تشکیل دادند و همچنین ۳ نامه با موضوع دریافت گزارش درخصوص موارد ذکرشده در این طرح به شهرداری ارسال کردند.

? در آخرین جلسه، دو ماه مهلت داده شد تا شهرداری گزارش کاملی را درخصوص املاک واگذارشده به شورای شهر تهران ارسال کند اما آنچه ارسال شده صرفا لیستی از املاک واگذارشده ذیل بند ۶ ماده ۵۵ است که ابهامات زیادی نیز در آن گزارش وجود دارد. ضمن اینکه در این گزارش به موارد بزرگتری از جمله تملک‌های غیرضروری با ارقام بالا و تهاترهایی که معلوم نیست طبق کدام قانون و ضابطه مند انجام شده‌اند، پرداخته نشده است.

? متاسفانه فرایندها در سازمان املاک و مستغلات شهرداری اغلب دستی است، به همین دلیل ممکن است احصای گزارش برای بدنه شهرداری سهل نباشد. به هر حال بعد از حدود ده ماه شورا تلاش کرده اول از شهرداری گزارش دریافت کند و طرح را در قالب تحقیق و تفحص اجرا نکند اما از آنجاکه سازمان املاک و مستغلات به سیستم مالی شهرداری متصل نبوده و نیست، هیچ گزارش یکپارچه‌ای‌ به شورای شهر تحویل نشده است؛ ضمن اینکه تغییرات مکرر رئیس این سازمان نیز مزید بر علت شده است.

? با توجه به آخرین جلسه مشترک کمیسیون‌های حقوقی و برنامه و بودجه و اتمام مهلت دوماهه و عدم دریافت یک گزارش جامع از سوی شهرداری، هردو کمیسیون‌ به این نتیجه رسیدند که طرح تحقیق و تفحص به صحن بیاید و شورای شهر تهران راسا پیگیر شفافیت‌بخشی به این حوزه شود.

? بازپس‌گیری املاک و پیگیری تخلفات انجام‌شده برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات دو موردی است که در قالب تحقیق و تفحص دنبال می‌شود.

طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با ۱۸ موافق از ۱۸ نفر حاضر در جلسه علنی شورای شهر به تصویب رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *