انتشار مطالعات ترافیکی در وبسایت شفاف، نظارت همگانی را روی ساخت‌وسازها فعال می‌کند

اعضای شورای شهر تهران شهرداری را ملزم به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس کردند.
بهاره آروین در دویست و چهلمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس (ساختمان‌های گروه ج و د)» گفت: این طرح اینطور نیست که صرفا شامل مطالعات نمایشی شود و در عمل فرایند صدور پروانه را طولانی‌تر کند. ضمن اینکه اجرای آن باعث ایجاد گلوگاه فساد نخواهد شد؛چراکه طرح دارای دو ویژگی است.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به نخستین ویژگی طرح یادشده اظهار داشت: مطالعات مدّنظر طرح اینگونه نیست که صرفا انجام شود و بعد هر شرکت مهندس مشاوری بتواند بدون در نظر گرفتن آنها فساد ایجاد کند. چراکه در طرح تشکیل یک کمیته دیده شده است.
وی افزود: همچنین از آنجا که قرار است مطالعات در وبسایت شفاف هم بارگذاری شوند، انجمن‌ها نیز آنها را خواهند دید. در چنین شرایطی کدام شرکت مهندس مشاوری طرحی تهیه می‌کند که برخلاف اصول حرفه ای چیزی را تایید کند؟
آروین با اشاره به تخلفاتی که برخلاف طرح تفصیلی در شهر صورت گرفته است، گفت: به عنوان مثال در بلوار دهکده المپیک تهران برج‌های چند ده طبقه‌ای بالا رفته و هیچ کس دقت نکرده که این برج‌ها با توجه به عرض معبر بلوار در هنگام بهره‌برداری چه ترافیک سنگینی ایجاد می‌کنند.
به گفته او بزرگراه ستاری مثالی دیگر در این زمینه است که برای ایجاد آن هزینه‌های زیادی شده است اما به خاطر مگامالی که در آن ساخته شد، ترافیک سنگینی ایجاد شده و در برخی ساعات از این بزرگراه نمی‌توان استفاده کرد.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه گفت: در مورد کمیسیون ماده ۵ نیز ما نباید اختیارات شورا را تا این حد کم ببینیم. به نظر من با این طرح حتی در مصوبات ماده ۵، شهرداری تهران یک جایی قدرت چانه‌زنی پیدا می‌کند. بنا براین این طرح مفید است و اگر در جزئیات اشکالی داشته باشد می توان آنها را اصلاح کرد.
درنهایت اعضای شورای شهر تهران با کلیات طرح یادشده موافقت کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *