دسترسی همگانی به پژوهش‌های شهرداری تهران (گزارش جلسه)

شصت‌ویکمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، سه‌شنبه ۹۷/۱۱/۳۰ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای بصیرت، رئیس محترم مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، جناب آقای ریاضی، مدیرکل محترم دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی و سرکار خانم ذاکری، معاون محترم مطالعات سازمان حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شد و نحوه انتشار عمومی گزارش کامل پژوهش‌های انجام‌شده در شهرداری و واحدهای تابعه مورد بررسی قرار گرفت.

ایجاد دسترسی همگانی به پژوهش‌های انجام شده در شهرداری تهران و واحدهای تابعه آن، موجب می‌شود طیف وسیع‌تری از متخصصان و دانشگاهیان بتوانند از نتایج آن‌ها استفاده کنند. ضمن آن‌که انتشار عمومی این پژوهش‌ها، آن‌ها را در معرض ارزیابی و نقد علمی قرار داده و از این طریق کیفیت پژوهش‌ها ارتقاء خواهد یافت. همچنین، انتشار نسخه الکترونیکی گزارش این پژوهش‌ها ازطریق یک درگاه واحد با امکان جست‌وجو در بین این گزارش‌ها، از تکرار پژوهش‌ها در واحدهای مختلف و هدررفت بودجه جلوگیری خواهد کرد.

*

درحال‌حاضر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از سامانه «پژوهش‌یار» برای مدیریت فرایندهای مربوط به تعریف و انجام پروژه‌ها استفاده می‌کند و بنابر صحبت‌های راهبر این سامانه، زیرساخت لازم برای انتشار گزارش پژوهش‌های انجام‌گرفته در شهرداری تهران در این سامانه فراهم است. دراین‌رابطه مقرر شد تا سازمان فاوا قابلیت‌های سامانه پژوهشیار و دیگر سامانه‌ها و امکانات فنی موجود در سازمان فاوا را برای آنکه به‌عنوان بستر مشترک بارگذاری و انتشار گزارش‌های پژوهش‌ها در کلیه واحدهای زیرمجموعه شهرداری قرار بگیرند مورد بررسی قرار داده و گزارش خود را در خصوص مناسب‌ترین درگاه واحد بارگذاری پژوهش‌ها به کمیته شفافیت ارائه کند.

*

بنابر گزارش مرکز مطالعات، از ۶۸۳ پروژه‌ای که از سال ۸۹ تا ۹۷ در این مرکز تعریف شده‌اند، ۴۵۳ پروژه به اتمام رسیده‌اند که فایل نهایی برخی از این پژوهش‌ها موجود و آماده برای بارگذاری و انتشار است و انتشار گزارش نهایی برخی دیگر، نیازمند صرف زمان بیشتر جهت اسکن و آماده‌سازی فایل مربوطه است. در این رابطه مقرر شد تا مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ظرف مدت حداکثر یک هفته برنامه زمان‌بندی خود جهت آماده‌سازی و انتشار فایل گزارش کامل تمامی پژوهش‌های انجام‌گرفته در این مرکز از سال ۸۹ به بعد را به کمیته شفافیت ارائه کند.

همچنین باتوجه‌به آنکه بنابر گزارش ارائه‌شده در جلسه، فایل کلیه پژوهش‌های انجام‌گرفته توسط دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی و همچنین سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در دهه اخیر، موجود و آماده برای انتشار است، مقرر شد در بازه زمانی یک‌هفته‌ای از برگزاری جلسه سه‌شنبه ۹۷/۱۱/۳۰، هم دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی و هم سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، مشخصات شناسنامه‌ای و گزارش نهایی تعداد صد مورد از پژوهش‌های خود را جهت انتشار عمومی، به‌صورت آزمایشی در سامانه پژوهش‌یار بارگذاری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *