بیش‌برآوردی بودجه و ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌ها (گزارش جلسه)

شصت‌ودومین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۷/۱۲/۴ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، مدیرکل محترم امور مجامع و جناب آقای خسروی، مدیرکل محترم امور مالی و ذیحساب دو شهرداری تهران برگزار شد و جزئیات بودجه پیشنهادی سازمان فاوا برای سال ۹۸ و ارتباط و تناسب آن با برنامه‌ها و پروژه‌های اولویت‌دار این سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

این موضوع از آن جهت در دستور کار کمیته شفافیت قرار گرفت که سازمان فاوا نقشی محوری در فراهم کردن زیرساخت‌های فنی لازم برای ایجاد دسترسی عمومی به پایگاه‌های اطلاعاتی شهرداری تهران دارد و برقراری شفافیت اطلاعاتی در شهرداری تهران در بعد فنی آن، به عملکرد سازمان فاوا وابسته است. ضمن آنکه این سازمان متولی اصلی پیشبرد طرح‌های هوشمندسازی در شهر تهران است.

*

بررسی‌های کارشناسی اعضای کمیته شفافیت درباره بودجه سال ۹۸ سازمان فاوا نشان داد این سازمان میزان درآمدهای سال آتی خود را با ۶۰ درصد افزایش نسبت میزان درآمد مصوب در سال ۹۷ برآورد کرده است. این‌درحالی است که میزان تحقق درآمدی سال ۹۷ این سازمان حدود ۵۵ درصد میزان مصوب بوده است و لذا برآورد افزایش ۶۰ درصدی آن نسبت به مصوب سال ۹۷، دچار بیش‌آوردی شدید بوده و تحقق بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی این سازمان در سال آینده را با تردیدهای جدی مواجه می‌کند.

اولین پیامد بیش‌برآودی بودجه آن است که در واقعیت، اعتبار لازم برای پیش‌برد تمامی پروژه‌های کلیدی تعریف‌شده در این سازمان در سال آینده فراهم نبوده و لذا اولویت‌بندی پروژه‌ها ضرورتی انکارناپذیر می‌یابد. ازاین‌رو از سازمان فاوا خواسته شد اولویت‌بندی پروژه‌های کلیدی این سازمان را به کمیته شفافیت ارائه دهد.

در فهرست پروژه‌های کلیدی سال آینده این سازمان، موارد حائز اهمیت برای کمیته شفافیت ازجمله هوشمندسازی فرایندهای شهرسازی، توسعه سامانه معاملات و مناقصات، ارتقای سامانه جامع املاک و توسعه سامانه صورت‌وضعیت الکترونیک ذکر شده بود. بااین‌حال، ازآن‌جایی‌که در گزارش ارائه‌شده مشخص نبود که هر کدام از این پروژه‌های کلیدی، ذیل کدام‌یک از ۴۴ ردیف بودجه پیشنهادی قرار می‌گیرند و چه مقدار از اعتبار در نظر گرفته شده برای ردیف بودجه مرتبط به پیشبرد آن پروژه کلیدی اختصاص یافته است، امکان سنجش میزان تحقق‌پذیری این پروژه‌ها در سال آینده میسر نشد. لذا از سازمان فاوا خواسته شد تا ظرف مدت یک‌هفته، گزارشی ارایه کند که در آن علاوه بر اولویت‌بندی پروژه‌های کلیدی، مشخص شده باشد هرکدام از پروژه‌های کلیدی تعریف‌شده در این سازمان ذیل کدام ردیف بودجه پیشنهادی قرار می‌گیرد و میزان بودجه مورد نیاز برای پیش‌برد هر کدام از آن پروژه‌های کلیدی چه مقدار برآورد می‌شود.

*

در جلسه شنبه ۹۷/۱۲/۴ همچنین جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌عنوان راهکاری برای کمک به تامین اعتبارات مورد نیاز سازمان فاوا مطرح شد و از سازمان فاوا خواسته شد تا در تکمیل گزارش‌های ارسالی خود، گزارشی نیز از فهرست پروژه‌های کلیدی که امکان انجام آن‌ها ازطریق جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوص میسر است، به کمیته شفافیت ارائه کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *