انتشار عمومی لایه‌های طرح تفصیلی (گزارش جلسه)

هفتادونهمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، دوشنبه ۹۸/۵/۱۴ به ریاست بهاره آروین و با حضور عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با موضوع پیگیری تحقق شفافیت و هوشمندسازی در حوزه شهرسازی برگزار شد.

در مهم‌ترین بخش از این جلسه، اجرای ماده ۳ مصوبه «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی» ناظر بر نمایش عمومی لایه‌های طرح تفصیلی روی نقشه اطلاعات مکانی شهر تهران مورد پیگیری قرار گرفت.

در این رابطه مقرر شد تا آخر مردادماه، لایه آخرین نسخه پهنه‌بندی طرح تفصیلی شهر تهران روی وبسایت شفاف انتشار یابد. همچنین امکان مشاهده سابقه و کلیه تغییرات طرح تفصیلی از تاریخ ۹۱/۱/۱ برای هر بلوک-ملک روی نقشه اطلاعات مکانی شهر تهران و از طریق درگاه «تهران من» فراهم شود.

اهمیت انتشار این اطلاعات، در شفافیت‌بخشی به روند تغییرات کالبدی شهر تهران در طی سال‌های اجرای طرح تفصیلی و تخطی‌های احتمالی صورت‌گرفته از ضوابط طرح و همچنین فراهم کردن بستر نظارت همگانی و مطالبه عمومی نسبت به تحولات آتی آن است.

در جلسه دوشنبه ۹۸/۵/۱۴ همچنین حسن اجرای ماده ۱ مصوبه «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی» مورد پیگیری قرار گرفت.

 در اجرای ماده ۱ مصوبه، تابدین‌جا دسترسی عمومی به اطلاعات پرونده‌های صدور پروانه که از سال ۹۷ به بعد تشکیل شده و فرایند دریافت پروانه را طی کرده‌اند، از طریق درگاه «تهران من» فراهم شده است.

در جلسه دوشنبه، ۹۸/۵/۱۴ مقرر شد تا به منظور تکمیل اجرای این بند از مصوبه، حداکثر تا پایان مردادماه اقلام اطلاعاتی زیر نیز به اطلاعات منتشرشده از این پرونده‌ها افزوده شود:
– کد ارتفاعی ملاک عمل
– حداکثر سطح اشغال مجاز
– گزارش‌های ناظران
– تصمیم شهرداری تهران در خصوص قطع یا حفظ درختان موجود و جریمه فضای سبز (در صورت وجود)
– وضعیت اجرا یا اصلاح رای
– نحوه و تاریخ پرداخت عوارض مربوط به هر کدام از پروانه‌های صادرشده برای یک بلوک-ملک

 همچنین مقرر شد تا به منظور بهبود و سهولت شرایط دسترسی شهروندان به این اطلاعات، تعداد دفعات مجاز مشاهده اطلاعات پرونده‌های صدور پروانه در هر روز، افزایش یابد.

برای دسترسی به اطلاعات منتشرشده در حوزه شهرسازی کلیک کنید

*

در بخش دیگری از جلسه دوشنبه ۹۸/۵/۱۴، گزارش معاونت معماری و شهرسازی از اقدامات صورت‌گرفته در رابطه با تمام‌الکترونیکی شدن فرایند صدور پروانه تخریب و نوسازی دریافت شد.

 تمام‌الکترونیکی شدن ارائه مجوزهای شهرسازی از اولویت‌گذاری‌های کمیته شفافیت و شهر هوشمند در سال دوم فعالیت خود بوده است.

بنابر گزارش ارائه‌شده در جلسه، مراحل اولیه پیاده‌سازی الکترونیکی مرحله «کنترل نقشه» در فرایند دریافت پروانه تخریب و نوسازی به پایان رسیده است. با اجرایی شدن انجام الکترونیکی این مرحله، از دریافت تراکم بیش از حد مجاز به صورت سیستمی جلوگیری خواهد شد.

 همچنین تا پایان مردادماه از امکان ثبت الکترونیکی درخواست صدور پروانه تخریب و نوسازی از طریق درگاه «تهران من» رونمایی خواهد شد. این بدان معنا خواهد بود که شهروندان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیکی یا شهرداری‌ها، از طریق حساب شهروندی خود در «تهران من» نسبت به تشکیل پرونده و ثبت درخواست صدور پروانه تخریب و نوسازی اقدام کنند.

به‌علاوه، از ابتدای شهریورماه، شهروندان می‌توانند با ورود به حساب شهروندی خود در «تهران من»، فهرست تمام پرونده‌های فعال خود در حوزه شهرسازی را مشاهده و محتوا و تحولات آن را رصد کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *