تلاش برای تک‌برگی شدن ۶۱ هزار و ۴۸۸ سند پایتخت

بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یک ماه پس از جلسه با سازمان املاک و مستغلات در رابطه با پیگیری وضعیت املاک شهرداری تهران و ساماندهی و شفافیت‌بخشی به این حوزه، به همراه رئیس شورای شهر تهران بازدیدی از این سازمان داشته و نتیجه تصمیم‌گیری‌های جلسه گذشته پیگیری شد گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد مصوبه «ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و مؤسسات تابعه» که در سال ۹۵ به تصویب رسیده بود، ارائه شد. همچنین تلاش شد در یک زمان‌بندی مشخص بتوانیم این مصوبه را که متأسفانه هنوز بخش‌های زیادی از آن اجرا نشده به اجرا برسانیم.

وی ادامه داد: اتصال سازمان املاک و مستغلات به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی و اتصال سه سامانه قراردادها، جامع مالی و جامع املاک از موضوعاتی بود که کمیته شفافیت در این جلسه آن را پیگیری کرد تا داده‌های موجود در این سامانه‌ها از طریق اتصال و یکپارچگی معتبر شوند که خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شد. همچنین سازمان املاک جلسه‌ای با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با مصوبه ساماندهی املاک شهرداری تشکیل داده و قرار شده است تمهیداتی اندیشیده شود تا با استفاده از لایه‌ای که بر نقشه اطلاعات مکانی تهران طراحی خواهد شد و همه چند هزار سند شهرداری تهران که مشمول تغییر انتقال اسناد مالکیت شده‌اند بر روی این لایه مشخص خواهند شد، کار انتقال قطعی اسنادشان به صورت یکجا انجام شود.

آروین در توضیح بیشتر این موضوع یادآور شد: به دلیل آنکه بسیاری از طرح‌های توسعه شهری به اتمام رسیده، جانمایی این املاک تا حدودی مسئله‌ساز و زمانبر است با این وجود پیش‌بینی شد برنامه زمان‌بندی برای تفاهم‌نامه‌ای که قرار است به زودی با سازمان ثبت به امضا برسد، به زودی ارائه شود. همه ۶۱ هزار و ۴۸۸ سندی که شهرداری تهران در اختیار دارد، اسکن و آرشیو شده و نسخه الکترونیک آن موجود است. امیدواریم این جانمایی‌ها هر چه زودتر از طریق معاونت اطلاعات مکانی سازمان فاوا بر روی نقشه تهران، انجام و از طریق نقشه‌های UTM، به سازمان ثبت ارسال شود. همچنین امیدواریم همه اسناد، تک‌برگی و الکترونیک شوند. در این راستا ضرر و زیان‌هایی که معمولاً بابت عدم انتقال مالکیت رسمی، به شهرداری تهران وارد می‌شد، حل می‌شود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه مشخصات همه املاک شهرداری تهران بخصوص املاکی که ذیل بند ۶ ماده ۵۵ به صورت رایگان در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته بر روی سامانه جامع املاک قرار خواهد گرفت گفت: اخیراً حدود ۲۰۰۰ ملک در دوره مدیریت جدید شهری مورد کشف و رصد قرار گرفته که در دوره گذشته به رایگان به اشخاص و نهادها واگذار شده بود. از این تعداد، مشخصات ۹۰۰ ملک در سامانه جامع املاک، ثبت شده و ۱۰۰۴ ملک باقی‌مانده وارد فرآیند ثبت شده است که مالکیت شهرداری در این املاک، به زودی تعیین تکلیف شود. طبق گزارش سازمان املاک و مستغلات، ۷۵۶ مورد از این املاک، انحراف صد درصدی از موضوعی که قرار بوده با توجه به بند ۶ ماده ۵۵ از آن استفاده شود، داشته است، که پیگیری تخلفات انجام شده در این خصوص و بازپس‌گیری این املاک آغاز شده است. باقی مانده املاک این لیست نیز طبق مصوبه مهرماه ۹۶ شورای اسلامی شهر تهران، به شورا ارسال خواهد شد تا در مورد وضعیت آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

آروین با بیان اینکه زیر سیستم اجاره در سامانه جامع املاک در سه سال گذشته راه‌اندازی نشده است گفت: در صورت اتصال سازمان املاک به سامانه مالی و ایجاد فیلدهای اجباری در این سامانه، در هنگامی که درآمد تهاتر، فروش و اجاره در این سامانه ثبت می‌شود، مشخصات پلاک ثبتی که درآمدها بر آن اعمال شده نیز در سیستم وارد شده و از این طریق به سامانه جامع املاک متصل می‌شود و مشخصات و پلاک ثبتی آن را می‌خواند. امیدواریم از این پس این روند در خصوص اجاره‌ها و واگذاری‌های انجام شده صورت گیرد و همه آنها تبدیل به قرارداد شوند و بتوانند طبق مصوبه شورا بر روی وب‌سایت شفاف منتشر شوند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برای واگذاری املاک به سمت مزایده سوق پیدا کرده و در حال حاضر ۲ مزایده برگزار شده و آگهی مزایده سوم نیز به زودی منتشر می‌شود.

بهاره آروین همچنین در خصوص نحوه پرداخت بدهی پیمانکاران از طریق تهاتر و آسیب‌های ناشی از ورود کارگزاری‌ها به این فرآیند گفت: مطالبه کمیته شفافیت از سازمان املاک و مستغلات، راه‌اندازی بازار آنلاین تهاتر بود که چنین امری می‌تواند کارگزاری‌ها را بلاموضوع کند.

وی ادامه داد: سازمان املاک موافق چنین راهکاری بود. از آنجایی که دریافت ملک توسط شهرداری در ازای مطالباتش ممنوع است، تا به حال تنها این انتقال در اختیار کارگزاران بود، اما با وجود بازار آنلاین، بدهکار و طلبکاری که بخواهند ملکی را در ازای طلب و بدهی‌شان منتقل کنند، باید در این بازار یکدیگر را شناسایی کنند و اگر بین آنها توافق شد، این سازمان اوراق و حواله‌هایی را برای تهاتر این بدهی‌ها و طلب‌ها صادر می‌کند. به سازمان املاک مأموریت داده شده است که در اجرای مصوبه شورا، حکم برنامه سوم و تبصره بودجه سال ۹۸، دستوراالعمل اجرایی بازار آن لاین تهاتر را حداکثر تا پایان فروردین‌ماه ۹۸ تهیه کند تا راه‌اندازی این بازار که زیرساخت فنی آن از طریق سازمان فاوا و بر مبنای دستورالعمل تدوین شده، فراهم خواهد شد، هرچه زودتر اجرایی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اتفاق خوبی که در سازمان املاک و مستغلات افتاده، این است که این سازمان در رابطه با املاک، به سمت برگزاری مزایده سوق پیدا کرده که در این راستا مزایده‌ای با حدود ۳۴ درصد افزایش از قیمت پایه که در آن مجموع چندین ملک به ارزش ۱۷ میلیارد تومان به فروش می‌رسد، برگزار شده است، البته دومین مزایده هم برگزار شده و آگهی سومین مزایده نیز به زودی منتشر می‌شود.

آروین با بیان اینکه متأسفانه مناطق برای تهاتر املاک توافقاتی کرده‌اند گفت: سازمان املاک اعلام کرد مناطق سازمان را تحت فشار گذاشته‌اند که تا پایان سال این توافقات تائید شود ولی روند کلی این است که ما به مناطق و کل مجموعه شهرداری اعلام کنیم که رویکرد دوره جدید، برگزاری مزایده است حتی اگر طلبکار شهرداری بخواهد ملکی را بگیرد، باید در مزایده شرکت کند و اگر در آن مزایده برنده شد، طلبش تهاتر می‌شود. این در حالی است که ما در جریان بررسی دستورالعمل اجرایی منابع غیرنقد چنین پیشنهادی را مطرح کردیم ولی به تصویب نرسید. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد رویکرد سازمان املاک و مستغلات ب سمت برگزاری مزایده سوق پیدا کرده است بدین صورت که اگر طلبکار برنده شد، ملک در ازای طلبش تهاتر می‌شود و اگر فرد دیگری برنده شد، مطالبات پیمانکاران به صورت نقد پرداخت می‌شود.

این مصاحبه در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ در خبرگزاری مهر انتشار یافته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *