پیگیری شفافیت در حوزه مالی و املاک شهرداری تهران (دستور جلسه)

هشتادمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند، شنبه ۹۸/۶/۹ در حوزه مالی و املاک شهرداری تهران برگزار خواهد شد.

در بخش اول این جلسه، موضوع ارتقاء شفافیت معاملات شهرداری تهران مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

 تا بدین‌جا و در اجرای تبصره ۲ مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام الکترونیکی و اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری»، اطلاعات مناقصات، مزایدات، مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلان شهرداری تهران روی وب‌سایت شفاف انتشار عمومی یافته است.

 در جلسه شصت‌وهشتم کمیته شفافیت مورخ ۹۸/۲/۱۴ اجرای مصوبه پیش‌گفته در خصوص انتشار عمومی اطلاعات انواع دیگر معاملات مورد پیگیری قرار گرفت.

 در این رابطه، انتشار عمومی اطلاعات معاملات املاک که شامل خرید، فروش، اجاره و تهاتر املاک می‌شود، به دلیل گردش مالی بالای این حوزه و عدم شفافیتی که در حال حاضر بر آن حاکم است واجد اهمیت ویژه است. اما فراهم شدن این امکان، نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات در زمینه توسعه و ارتقای زیرساخت‌های فنی موجود برای ثبت اطلاعات، انجام الکترونیکی گردش کار این دسته از معاملات و برقراری اتصال سیستمی بین سامانه‌های مرتبط است.

 در جلسه شنبه ۹۸/۶/۹ گزارش معاونت مالی از اقدامات انجام‌گرفته برای انتشار کلیه انواع معاملات، به‌ویژه انتشار عمومی اطلاعات معاملات املاک، دریافت خواهد شد.

 در این بخش از جلسه همچنین اجرای تکلیف دیگر مصوبه ناظر بر فراهم شدن امکان انجام تمام‌الکترونیکی تمامی انواع معاملات شهرداری تهران، تا پایان مهرماه، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

 ارتقای نحوه انتشار عمومی گزارش‌های عملکرد مالی شهرداری تهران موضوع بخش دیگری از جلسه شنبه ۹۸/۶/۹ خواهد بود.

 بنابر تکلیف ماده ۷۱ قانون شهرداری‌ها، شهرداری تهران هر شش‌ماه، گزارش عملکرد مالی خود را به شورای شهر ارائه می‌کند.

 به منظور شفافیت‌بخشی به عملکرد مالی شهرداری تهران، در دوره جدید مدیریت شهری، این گزارش‌های شش‌ماهه روی وب‌سایت شفاف در دسترس عموم قرار می‌گیرد. با این حال تابدین‌جا انتشار این گزارش‌ها به صورت فراخوانی سیستماتیک و برخط از سامانه‌های مرتبط انجام نشده است.

 به‌منظور هر چه سیستمی‌تر شدن فرایند تهیه و انتشار گزارش‌ها، از معاونت مالی خواسته شده است تا برای آنکه از این پس، تدوین گزارش‌ها به‌صورت برخط و از طریق فراخوانی سیستماتیک اطلاعات از سامانه جامع مالی صورت بگیرد و انتشار آن نیز به‌صورت ماهانه باشد، اقدامات لازم را به عمل آورد. در جلسه شنبه ۹۸/۶/۹ گزارش معاونت مالی در این خصوص دریافت خواهد شد.

 طبق بررسی‌های انجام‌گرفته، عدم ثبت دقیق اطلاعات مربوط به تسویه حساب شهرداری تهران با بدهکاران از طریق صدور هولوگرام در سامانه‌های شهرداری، موجب شده تا شهرداری در مواردی برای تسویه یک بدهی واحد، مجبور به صدور چندباره هولوگرام شود که به معنی تضییع بیت‌المال و حقوق شهرداری تهران است.

 در این رابطه از معاونت مالی خواسته شده تا اقدامات لازم را جهت اصلاح سامانه‌های ثبت عملکرد مالی شهرداری تهران به عمل آورد به‌نحوی که ثبت مشخصات دقیق و کامل اطلاعات مانع از آن شود که شهرداری در موقعیت صدور چندباره هولوگرام برای تسویه یک بدهی واحد قرار گیرد. در جلسه شنبه ۹۸/۶/۹ گزارش معاونت مالی در این رابطه دریافت خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *