مقاومت شهرداری نسبت به ثبت اطلاعات پرداخت پول در گزارش‌های مالی

بهاره آروین با انتقاد از نقاط ضعف گزارش‌های مالی شهرداری که هر چند وقت یک بار به شورای شهر تهران ارائه می‌شود، گفت: متاسفانه گزارش‌های مالی شهرداری به صورت دستی و نه به صورت سیستمی استخراج و ارائه می‌شود که تمایزها و تناقض‌های متعدد از نتایج آن است؛ ضمن اینکه با وجود تاکیدهای مکرر مبنی بر انتشار اطلاعات پرداخت، هنوز با مقاومت شهرداری مواجه هستیم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با اشاره به گزارش مالی شهرداری که روز گذشته توسط خزانه‌دار شورا در صحن علنی ارائه شد، اظهار کرد: یکی از نکات مهم در گزارش‌های حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران، تمایز اطلاعات پرداخت از اطلاعات هزینه است. من بارها در صحن شورای شهر تهران این درخواست را مطرح کرده‌ام که اطلاعات پرداخت در گزارش‌های مالی ثبت شود اما متاسفانه تاکنون با مقاومت شهرداری مواجه بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: گزارش روز گذشته که مربوط به حساب‌های درآمد و هزینه تیر ماه و چهار ماهه نخست سال جاری بود، مثالی بارز در این زمینه است. در این گزارش ۶۴درصد هزینه‌کرد داریم؛ در حالی که تحقق درآمدها ۵۸درصد است. این تمایز چگونه ممکن است؟ در شهرداری درصد بالایی از تعهدات منجر به هزینه می‌شود. از این رو تعهد را به مثابه هزینه در نظر می‌گیرند.

آروین در توضیح شیوه حسابداری رایج در شهرداری تهران بیان کرد: در روش حسابداری نقدی که به عقیده من شیوه درستی است، هزینه‌ها زمانی شناسایی می‌شوند که وجه آنها به صورت نقد پرداخت شود اما در حسابداری تعهدی، تعهدات به عنوان «هزینه» شناسایی و گزارش می‌شوند؛ بدون اینکه در واقعیت وجه نقدی پرداخت شده باشد. متاسفانه گزارش‌های مالی شهرداری تهران پول و وجوه پرداخت‌شده را نشان نمی‌دهد و فقط هزینه‌های تعهدشده را نشان می‌دهد. در چنین گزارش‌هایی اصلا مشخص نیست برای چه کاری چقدر پول پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که یک گزارش شامل چنین پیچیدگی‌هایی باشد، نمی‌توان از آن به عنوان یک گزارش شفاف یاد کرد. در اینگونه گزارش‌های غیرشفاف راه‌های فساد و سوءاستفاده بسته نشده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه گفت: در مورد گزارش اخیر، ما اطلاع نداریم که از ۵۸درصد درآمد محقق‌شده کجا و چقدر پول پرداخت شده است. البته دوستان شهرداری در اثر پیگیری‌های ما در کمیته شفافیت، در حال اعمال یک سری تغییرات هستند اما به نظر می‌رسد مطالبه این تغییرات از سوی خزانه‌دار محترم شورای شهر تهران اثرگذارتر خواهد بود؛ با این هدف که در کنار اطلاعات هزینه، به اطلاعات پرداخت پول هم دسترسی داشته باشیم.

شهرداری تهران هنوز جداول مالی خود را به صورت دستی به هم وصله پینه می‌کند

آروین در پاسخ به این پرسش که چرا گزارش‌های مالی منتشرشده در وبسایت شفاف از نظم و نسق لازم برخوردار نیست و تا حدی گیج‌کننده است، اظهار داشت: این نقد دیگری است که ما به گزارش‌های مالی شهرداری داریم. متاسفانه شهرداری اطلاعات مالی را در قالب فایل پی‌دی‌اف به شورا ارائه می‌کند؛ به این معنا که گزارش‌ها به صورت سیستمی تولید و استخراج نمی‌شود و جداول به صورت دستی به هم چسبانده می‌شوند. این در حالی است که اطلاعات باید در قالب فایل اکسل که فرمت استاندارد محسوب می‌شود ارائه شده و تهیه آن‌ها نیز به صورت سیستمی باشد.

به گفته او، گزارشی که شهرداری درخصوص چهار ماهه نخست امسال در قالب فایل پی‌دی‌اف ارائه کرده بیش از ۳۰۰صفحه است و بررسی موردبه‌مورد آن عملا برای اعضای محترم شورا امکان‌ناپذیر است. بررسی ردیف‌های ماموریتی و وظیفه‌ای چنین گزارش قطوری نیازمند ارائه آن به صورت فایل اکسل است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: براساس تاکیدات آقای رسولی، خزانه‌دار محترم شورا و پیگیری‌های ما در کمیته شفافیت، گزارش‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران روی وبسایت شفاف منتشر شده است اما اگر به وبسایت مراجعه کنید با چهل عدد فایل اکسل درهم و برهم مواجه خواهید شد؛ چون کارکنان شهرداری گزارش پی‌دی‌افی را که به خزانه‌دار شورا ارائه داده‌اند، بعدا برای انتشار در وبسایت شفاف به نوعی دوخت و دوز کرده‌اند.

آروین اضافه کرد: چه اطلاعات درآمدی و چه اطلاعات هزینه‌ای به صورت سیستمی تولید و استخراج نمی‌شود تا بتوان آنها را به صورت استاندارد و دقیق منتشر کرد. البته در زمینه اطلاعات هزینه‌ای مشکلات کمتری وجود دارد و اطلاعات درآمدی ایرادات بیشتری دارد؛ چراکه به دفعات دستکاری می‌شود.

وی یادآور شد: اگر آقای رسولی در این مطالبه‌گری با کمیته شفافیت همراهی کنند تا اطلاعات به صورت سیستمی و در فرمت استاندارد ارائه شود، قطعا ما زودتر به نتیجه خواهیم رسید. اگر شهرداری این گزارش‌ها را به صورت سیستمی و برخط به خزانه‌دار محترم شورا ارائه دهد، اطلاعاتی را که برای گزارش به مردم منتشر می‌کند هم به همین صورت ارائه خواهد کرد. در غیر این صورت همانگونه که مدت‌هاست پیگیری‌های ما در کمیته شفافیت بی‌نتیجه مانده و با هزار و یک مساله مواجه بوده است، کماکان انتشار اطلاعات به صورت سیستمی اتفاق نخواهد افتاد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در پایان گفت: خوشبختانه آقای رسولی، خزانه‌دار محترم شورا نسبت به پیشنهاد و درخواست ما قول مساعد داده‌اند و امیدواریم به زودی هم شاهد سیستمی شدن تولید و ارائه گزارش‌ها باشیم و هم از این پس در هر گزارش مالی که از سوی شهرداری ارائه می‌شود، به اطلاعات و جزئیات مربوط به پرداخت پول دسترسی پیدا کنیم.

این مطلب در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ با عنوان «شهرداری گزارش‌های مالی خود را در زمان انتشار دوخت و دوز می‌کند» روی خروجی خبرگزاری باشگاه خبرنگاران قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *