نرده‌کشی مقابل خط‌کشی‌های عابر پیاده شهروندان را مستاصل می‌کند

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به‌جز مسیرهای تندرو در سایر خیابان‌های شهر ضرورتی برای حفظ پل‌های عابر وجود ندارد، تاکید کرد: نرده‌کشی مقابل خط‌کشی‌های عابر پیاده و اجبار افراد به استفاده از پل عابر باعث می‌شود شهروندان برای گذر از عرض خیابان‌ها دچار استیصال شوند؛ چراکه بعضا فاصله تا پل‌های عابر زیاد است. بنابراین بهتر است در خیابان‌های کم‌تردد خط عابر جایگزین پل عابر شود.
بهاره آروین در دویست و نود و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر» در موافقت با پیشنهاد شهربانو امانی مبنی بر حذف پل‌های عابر شهر تهران به‌جز پل‌های واقع در مسیرهای تندرو گفت: در تهران نسبت به سایر کلانشهرها تعداد زیادی پل عابر پیاده وجود دارد؛ این در حالی است که تعدد پل‌های عابر به معنای اولویت دادن به خودرو در شهر است؛ چون عابران را ناگزیر می‌کند مسیرشان را تغییر دهند تا خودروها بتوانند روان‌تر حرکت کنند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در بسیاری از خیابان‌های شهر که دو طرف آن‌ها مسکونی است و سرعت خودروها نیز اندک است، چنین ضرورتی وجود ندارد اما عابران مجبورند به جای گذر از خط عابر، از طریق پل عابر عرض خیابان را طی کنند. مثلا در محدوده خیابان دماوند تمام خط کشی‌های عابر پیاده را بسته‌اند و افراد برای گذر از خیابان مستاصل شده‌اند. چون فاصله با پل عابر هم خیلی زیاد است.
وی اضافه کرد: مثال دیگر خیابان کریم خان زند است که وقتی افراد می‌خواهند از یک سمت آن به سمت دیگر رفته و به ابتدای خیابان قائم‌مقام فراهانی برسند، باید حداقل سی دقیقه پیاده‌روی کنند. این در حالی است که خط‌کشی عابر پیاده هنوز در خیابان کریم خان زند موجود است اما با نرده‌کشی مانع عبور شهروندان از خیابان شده‌اند.
آروین با اشاره به اینکه اولویت دادن به پیاده‌محوری و حفظ فضای عمومی خیابان هدف اصلی این پیشنهاد است، اظهار کرد: پیشنهاد این است که پل‌های عابر سطح شهر تهران به جز پل‌های واقع در مسیرهای تندرو حذف شوند و خطوط عابر جایگزین آن‌ها شود. این کار در آزادراهی مثل همت امکانپذیر نیست اما در خیابان‌هایی که دو لاین مسیر دارند و سرعت خودروها هم در آن‌ها زیاد نیست، بهتر است به جای پل عابر خط‌‌کشی‌های عابر پیاده را حفظ کنیم.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است این موضوع در بند یک ماده واحده مصوبه قید شود، عنوان کرد: پیشنهاد خانم امانی مبنی بر جمع‌آوری تمامی پل‌های عابر پیاده در شهر تهران به جز پل‌های عابر واقع در مسیرهای تندرو مطابق آیین‌نامه طراحی معابر شهری ابلاغیه آذر ۹۹ و انجام اقدامات لازم به منظور آرام‌سازی تردد خودروها و تسهیل عبور عرضی عابران پیاده است و بنده با این پیشنهاد موافقم.
وی افزود: با توجه به اینکه قانون مربوطه موجود است و ابلاغ هم شده است، ما فقط در مصوبه خود تاکید می‌کنیم در معابری که ضرورتی برای استقرار پل عابر پیاده ندارند، خط کشی عابر پیاده ایجاد شود و به جای اینکه مسیر عابر پیاده تغییر داده شود، خودروها از سرعت خود بکاهند.
درنهایت با توجه به اینکه شهرداری تهران در بند یک ماده واحده مصوبه موظف شده است گزارش آسیب‌شناسی وضع موجود پل‌های عابر پیاده را تهیه و ارائه کند، مقرر شد به طور همزمان گزارش امکان‌سنجی حذف پل‌های عابر نیز ارائه شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *