پیگیری تحقق داده‌باز در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک (گزارش جلسه)

هفتادمین جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند روز شنبه ۹۸/۲/۲۱ به ریاست دکتر بهاره آروین و با حضور جناب آقای پورسیدآقایی، معاون محترم حمل‌ونقل و ترافیک و جناب آقای فرجود، مدیرعامل محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع تحقق داده باز در حوزه حمل‌ونقل عمومی و عرضه API دریافت اطلاعات مربوط به این حوزه برگزار شد.

*

پیش از این و در جلسه پنجاه‌ودوم کمیته شفافیت امکان‌ها و راهکارهای تحقق داده باز در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با هدف فراهم کردن بستر توسعه اپلیکیشن‌های وب و موبایل در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته بود.

در جلسه شنبه ۹۸/۲/۲۱ مقرر شد که تا پایان اردیبهشت، API دریافت داده‌های زنده مکان-لحظه‌ای اتوبوس‌ها و قطارهای مترو، مکان ایستگاه‌ها و خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی، تغییرات معابر (گزارش‌های تعمیرات، انسداد و مشکلات معابر) ثبت‌شده در شبکه داخلی شهرداری، مکان پل‌های عابر، خطوط عابر پیاده و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و شبکه معابر پیاده‌رو و پیاده‌راه‌ها با رعایت استانداردهای داده باز در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.
همچنین مقرر شد تا ضوابط دسترسی به API دریافت اطلاعات ذکرشده در بند پیشین، روی آدرس api.tehran.ir انتشار یابد تا فرایند دسترسی به این APIها برای همه متقاضیان شفاف و یکسان باشد.
عرضه این API، توسعه اپلیکیشن‌های مسیریابی با قابلیت تخمین مدت‌زمان لازم برای تردد با وسایل حمل‌ونقل عمومی و مقایسه آن با زمان لازم برای تردد با وسیله شخصی و انتخاب شیوه تردد بهینه را ممکن می‌کند.

*

در بخش دیگری از جلسه شنبه ۹۸/۲/۲۱، گزارش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک از برنامه‌ها و اقدامات هوشمندسازی در حوزه حمل‌ونقل دریافت شد.
بنابر گزارش این معاونت، مزایده اجرای پایلوت طرح هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ شهر تهران برگزار شده و تابدین‌جا، امکان رزرو و پرداخت الکترونیکی هزینه برای حدود پنج‌هزار جای پارک در این منطقه فراهم شده است و شهروندان می‌توانند از طریق درگاه «تهران من» اقدام به رزرو و پرداخت هزینه این جای پارک‌ها نمایند.
در آینده نیز API دریافت اطلاعات مربوط به ارائه سرویس‌های پارک حاشیه‌ای برای توسعه نرم‌افزارهای رزرو و پرداخت هزینه جای پارک در اختیار دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای وب و موبایل قرار خواهد گرفت.
در پایان این بخش از جلسه از واحدهای زیرمجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک فعال در حوزه حمل‌ونقل عمومی از جمله شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری خواسته شد تا گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته و برنامه‌های آتی خود در زمینه هوشمندسازی و همچنین اولویت‌بندی و زمان‌بندی انجام این برنامه‌ها به کمیته شفافیت ارسال کنند تا در جلسات جداگانه‌ای مورد بررسی قرار بگیرند.

*

در ادامه این جلسه، به موضوع تدوین اساسنامه صندوق «محیط زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران» پرداخته شد.
تاسیس صندوق «محیط زیست و توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران» با هدف توسعه حمل‌ونقل عمومی از محل درآمدهای پایدار شهری در برنامه سوم توسعه شهر تهران لحاظ شده است. منابع این صندوق که از محل عوارض حمل‌ونقل و ترافیک تامین خواهد شد، می‌بایست منحصرا در گسترش حمل‌ونقل عمومی هزینه شود.
اهمیت انطباق عملکرد مالی این صندوق با ضوابط تعریف‌شده برای تامین و هزینه‌کرد منابع آن موجب شد تا پیگیری برقراری الزامات شفافیت‌بخشی به عملکرد صندوق در دستور کار کمیته شفافیت قرار بگیرد.
ازآنجایی که بنابر توضیحات جناب آقای پورسیدآقایی در جلسه شنبه ۹۸/۲/۲۱، پیش‌نویس اولیه اساسنامه این صندوق تهیه شده است، مقرر شد تا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک این پیش‌نویس را در اختیار کمیته شفافیت قرار دهد تا از منظر برقراری الزامات شفافیت‌بخشی به عملکرد صندوق مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد.

*

در بخش پایانی جلسه، گزارش کارشناسی کمیته شفافیت از وضعیت راه‌اندازی سامانه قراردادها در شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مورد بررسی قرار گرفت.
بنابر این گزارش، امکان ثبت باگردش قراردادها در کلیه واحدهای زیرمجموعه این معاونت به جز ستاد معاینه فنی و شرکت کنترل ترافیک فراهم شده است و مقرر شد این امکان حداکثر تا نیمه خردادماه در این دو واحد نیز برقرار شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *