پیگیری افزایش شفافیت و رقابت در حوزه مدیریت پسماند (گزارش جلسه)

هفتادویکمین جلسهٔ کمیته شفافیت و شهر هوشمند در نشستی مشترک با کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری ذیل کمیسیون برنامه و بودجه، روز شنبه ۹۸/۲/۲۱ با موضوع بررسی نحوه ارزیابی پیمانکاران و هوشمندسازی حوزه مدیریت پسماند برگزار شد.

در این جلسه زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، سیدآرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست، سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری، بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست و رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران حضور داشتند.

*

بررسی‌های کارشناسی پیش از این نشان داده بود که فرایند ارزیابی پیمانکاران حوزه پسماند و نحوه وزن‌دهی به مولفه‌های ارزیابی این پیمانکاران، موجب شکل‌گیری فضایی انحصاری و غیررقابتی در حوزه مدیریت پسماند شده است و برای به وجود آوردن فضای رقابتی و کارآمدی بیشتر در ارائه خدمات پسماند به شهروندان، آیین‌نامه ارزیابی پیمانکاران این حوزه نیازمند بازنگری و اصلاح است.

در ادامه پیگیری‌های کمیته شفافیت از زمان برگزاری جلسه چهل‌ونهم کمیته شفافیت در سازمان مدیریت پسماند تاکنون، بخش ابتدایی جلسه شنبه ۹۸/۲/۲۱، به ارائه گزارش معاونت خدمات شهری درخصوص بازنگری آیین‌نامه ارزیابی پیمانکاران حوزه پسماند و اقدامات و اصلاحات آیین‌نامه‌ای پیشنهادی این معاونت با هدف گسترش دامنه متقاضیان واجد شرایط شرکت در مناقصات و مزایدات حوزه پسماند و همچنین ایجاد شرایط شفاف و رقابتی اختصاص یافت.

بنابر گزارش ارائه‌شده در جلسه، برخی از این اقدامات و اصلاحات عبارت‌اند از: تسهیل و ایجاد شفافیت در موضوع ارائه توان مالی که قبلا بر مبنای تراز مالی و اظهارنامه بوده و موجب پیچیدگی محاسبات و منشا بروز برخی رانت‌ها بوده است، کاهش درصد تملک تعداد ماشین آلات، اعمال تاثیر اخطارهای صادره برای پیمانکاران در زمان تعیین صلاحیت و اعمال تأثیر نحوه عملکرد و ارزیابی فعلی پیمانکاران به‌عنوان ضریب در ارزشیابی. همچنین آخرین فرم‌های راهنمای اخذ رتبه و شرایط احراز آن، در پرتال معاونت خدمات شهری به آدرس usd.tehran.ir بارگذاری و در اختیار عموم متقاضیان قرار داده شده است. تصمیم‌گیری دررابطه با میزان کارآمدی این اقدامات در رسیدن به اهداف مورد نظر، به بررسی بیشتر آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی شورا موکول شد.

در این بخش از جلسه مقرر شد تا در مسیر شفافیت‌بخشی به عملکرد معاونت خدمات شهری در زمینه ارزیابی پیمانکاران، فهرست متقاضیان شرکت در مزایدات و مناقصات حوزه پسماند در سال ۹۷ به همراه نمرات آن‌ها در هر کدام از شاخص‌های ارزیابی، ظرف مدت یک هفته از طریق وبسایت سازمان مدیریت پسماند انتشار عمومی یابد.

همچنین مقرر شد تا ظرف همین مدت، گزارشی از فهرست پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری تهران در حوزه پسماند در ده سال گذشته به تفکیک ناحیه، منطقه و ستاد و دو نوع پسماند خشک و تر به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود تا بتوان وضعیت انحصار در ورود پیمانکاران به بازار رقابت و تغییراتی را که در پی اقدامات اصلاحی در این وضعیت رخ خواهد داد رصد و پیگیری کرد.

*

بررسی وضعیت راه‌اندازی و به‌کارگیری سامانه صورت‌وضعیت الکترونیکی خدمات شهری در شهرداری‌های مناطق موضوع بخش دیگری از این جلسه بود.

راه‌اندازی سامانه صورت‌وضعیت الکترونیکی خدمات شهری و چهار سامانه مرتبط با آن، علاوه‌بر آنکه اقدامی در جهت هوشمندتر کردن و کارآمدی بیشتر فرایندهای مربوط به خدمات شهری در شهرداری تهران است، با الزام پیمانکاران به ثبت سیستمی و دقیق اطلاعات کارکنان خود و پرداخت کامل دستمزد آن‌ها بدیشان، ثبت و تایید اسناد صورت وضعیت به‌صورت الکترونیکی و نظارت مکانیزه و سیستمی بر عملکرد ماشین‌های حمل پسماند، زمینه‌های بروز فساد در حوزه مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد.

بنابر گزارش معاونت خدمات شهری، چهار سامانه مرتبط با سامانه صورت‌وضعیت الکترونیکی، یعنی «سامانه مدیریت ناوگان خودرویی» که وظیفه کنترل تامین و کارکرد ادوات، ماشین‌آلات و خودروهای خدمات شهری را بر عهده دارد، «سامانه جامع توزین و آمار پسماند» که وظیفه محاسبه و تأیید وزن پسماند جمع‌آوری‌شده را برعهده دارد، «سامانه مدیریت کارگران» که امکان ثبت اطلاعات کارگران پیمانکاران حوزه پسماند و نظارت بر عملکرد و پرداخت‌های انجام‌شده به آن‌ها را فراهم می‌کند و «سامانه نظارت و ثبت عملکرد پیمانکاران» که امکان ثبت الکترونیکی اسناد هزینه را فراهم می‌کند، در برخی مناطق شهر تهران به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

در این رابطه مقرر شد که حداکثر تا پایان تیرماه ۹۸، راه‌اندازی کامل سامانه صورت‌وضعیت الکترونیکی خدمات شهری و چهار سامانه مرتبط به آن و همچنین اتصال سیستمی این سامانه به سامانه جامع مالی در تمامی مناطق ۲۲گانه محقق شود به نحوی که انجام عملیات تایید و پرداخت وجه روی اسناد صورت‌وضعیت در سامانه جامع مالی، صرفا از طریق دریافت سیستمی اطلاعات صورت‌وضعیت‌ها از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی خدمات شهری امکان‌پذیر باشد.

*

در بخش پایانی جلسه مقرر شد تا معاونت خدمات شهری و محیط زیست در تعامل با سازمان فاوا و حداکثر ظرف مدت یک ماه، دستورالعملی پیشنهادی برای تعیین شیوه همکاری و عقد قرارداد با شرکت‌های استارت‌آپی که مایل به فعالیت در زمینه هوشمندسازی تفکیک زباله از مبدا هستند، تدوین و آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *